chiddush logo
נכתב על ידי אברהם לוי, 1/6/2011

למה זה כך? 


בברכת "אשר ברא" שבשבע ברכות, אנו מברכים כך:

 

 

אשר ברא ששון ושמחה

 

חתןכלה

 

גילה רינה דיצה וחדווה...

 

 

מי ששם לב,מגלה שחז"ל הכניסו את 'החתן וכלה' בין הששון ושמחה - לבין הגילה ורינה.

 

ומדוע סידרו זאת כך? למה לא הביאו אתהחתן והכלה בהתחלה או בסוף?

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
יודע את התשובה? חושב אחרת
דיונים - תשובות ותגובות (4)
אברהם לוי (10/6/2011)
זיכה אותי ה' לעיין בתשובתו של הרב יצחק לוין (פסקי דין - ירושלים דיני ממונות ובירורי יהדות ד פס"ד בעמוד רצ"ה, שו"ת ה' - לגבי מקור האיסור לעשות נישואין ביו"ט).

שם הרב מבאר בטוב טעם ודעת שהמילים "חתן וכלה" הם "סוגי שמחה", ובמדרגות השמחה, סוגי השמחה של "חתן וכלה" - זה המדרגות שבין "ששון ושמחה" - לגילה רינה...", עיי"ש בדבריו הנפלאים.
אברהם לוי (10/6/2011)
ראיתי בשל"ה (שער האותיות אות הקו"ף - קדושת הזווג)
שמבאר את הברכה הזו (אשר ברא) על פי הקבלה, ויוצא מדבריו שיש סדר מכוון ומוכרח דווקא בסידור הנוכחי, עיי"ש
אברהם לוי (10/6/2011)
תודה לך הרב DL היקר, תשובתך מעניינת.

אך בכל זאת לא זכיתי להבין מדוע חכמנו הכניסו את "החתן והכלה" דווקא במיקום הזה.
הרי יש בברכה כמה מדרגות וסוגים של שמחה (ששון, שמחה, גילה, דיצה, רינה, חדווה).
ומה מיוחדים "הששון והשמחה" שהם בקבוצה אחת, ואילו הגילה - רינה - דיצה - חדווה בקבוצה השנייה, והחתן והכלה הושחלו בין שתי הקבוצות הללו?
DL2000 (5/6/2011)
שהחתן והכלה יהיו תמיד בשמחה בכל מצב.
ציורים לפרשת שבוע