chiddush logo

פרשת השבוע - בחוקותי

נכתב על ידי אלון, 8/5/2018

 "וְאַף גַּם זֹאת בִּהְיוֹתָם בְּאֶרֶץ אֹיְבֵיהֶם לֹא מְאַסְתִּים וְלֹא גְעַלְתִּים לְכַלֹּתָם לְהָפֵר בְּרִיתִי אִתָּם כִּי אֲנִי ה' אֱלֹקֵיהֶם"

(ויקרא כו, מד)

 

התלמוד מספר על דו-שיח מעניין בין קיסר רומאי לרבי יהושע בן לוי, שעסק בסוד הישרדותו של עם ישראל (תנחומא, פרשת תולדות, סימן ה):

"ישראל אומרים לפני הקדוש ברוך הוא: ריבון העולמים ראה האיך האומות משתעבדין בנו, אין להם מלאכה אחרת אלא יושבין ומתיעצין עלינו... אמר להן הקדוש ברוך הוא: מה הן מועילין גוזרין עליכם גזירות ואני מבטלן ושוברן... אדריאנוס אמר לרבי יהושע: גדולה הכבשה העומדת בין שבעים זאבים. אמר ליה (רבי יהושע לאדריאנוס): גדול הוא הרועה, שמצילה ושומרה ושוברן לפניה".

אדריאנוס הקיסר ביקש להביע את הערכתו ליהודים החכמים, עם קטן ופיקח שהצליח לשרוד במשך מאות שנים בסביבה עולמית עויינת, והוא עשה זאת באמצעות משל: "גדולה הכבשה העומדת בין שבעים זאבים!" שבעים הזאבים הם רמז לשבעים אומות העולם, שביקשו לטרוף את עם ישראל הקטן הנמשל לכבשה. בהבנתו אדריאנוס משבח את הכבשה/עם ישראל - "גדולה הכבשה".

אבל רבי יהושע בן לוי לא קיבל את המחמאה, וטען בפני הקיסר: "גדול הוא הרועה, שמצילה ושומרה". זו לא הכבשה הפיקחת, זה הרועה ששומר עליה. זו לא הגאונות היהודית אלא השמירה האלוקית, בורא העולם ששומר על עם ישראל בכל מקום בו הם יהיו.

"וְאַף גַּם זֹאת בִּהְיוֹתָם בְּאֶרֶץ אֹיְבֵיהֶם לֹא מְאַסְתִּים וְלֹא גְעַלְתִּים לְכַלֹּתָם לְהָפֵר בְּרִיתִי אִתָּם כִּי אֲנִי ה' אֱלֹקיהֶם" - פסוק זה נאמר בתחילת דרכו של העם היהודי, זוהי הבטחה שאין מאיסה בעם ישראל. למרות כל הצרות והרדיפות, מהתבוללות ועד השמדה פיזית, עם ישראל איננו בר כליה והוא יתקיים לעד.

בפולמוס של הרמב"ן עם הכנסייה והיהודים המומרים בברצלונה, הוא טען שההוכחה הגדולה ביותר לייחודו של העם היהודי היא העובדה שהצליח לשרוד כנגד כל הסיכויים (הוא בוודאי היה מתעקש אף יותר על נכונות טענתו היום, 745 שנים מאוחר יותר).

הפלא של קיום העם היהודי בכל אלפי שנות קיומו וכושר ההתאוששות של היהודים גם לנוכח תנאים בלתי אפשריים ואויבים אכזריים שמכריזים על כוונתם להשמיד את העם היהודי ואת מדינתו, הם הם ההוכחה הגדולה ביותר לקיומה של ברית נצחית בין הקב"ה לעם היהודי - עמנו עם נצח הוא.

ברית אלוקית זו תתקיים עולמית ולא תופר. עם ישראל מוכרח להיות נצחי לא מחמת עצמו, אלא משום שהוא נושא בתפקיד חשוב - מטרתו היא לגלות את שם ה' בעולם.

 

הרב דב בערל ווין, מהאתר "ישיבה" www.yeshiva.org.il , הרב משה גרילק, מהספר "פרשה ופשרה" , ערכים, www.arachim.org  , הרב חיים סבתו, מתוך האתר "ישיבת ההסדר ברכת משה מעלה אדומים" www.ybm.org.il

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע