chiddush logo

ניתוח קיסרי

נכתב על ידי הרב יוסי איתן, 29/3/2011

 אִשָּׁה כִּי תַזְרִיעַ וְיָלְדָה" - "יוצא דופן אין יושבין עליו ימי טומאה...דאמר קרא כי תזריע וילדה, עד שתלד ממקום שמזרעת" [נידה,מ,א]

 

השיעור הממוצע של הלידות הקיסריות בישראל: 19-20%! גורמים רבים אפשריים ללידה בניתוח [לפי סדר שכיחותם]: ניתוח קיסרי בלידה קודמת, מצג עכוז, מצוקה עוברית, עובר גדול, כריכת חבל הטבור, הריון מרובה עוברים, בעיה בשליה [ב 6% ע"פ בקשת היולדת, ולא מסיבה רפואית]. יש מבתי החולים בהם הממוצע נמוך בהרבה -10-12%, בשל השקפה תורנית ומגמה להימנע מניתוח קיסרי ככל האפשר, בעיקר מקומות בהן רוב היולדות מהמגזר הדתי-חרדי.

בהיבט ההלכתי, לידה קיסרית אפשרית במקרה ויש בכך הכרח רפואי. כאשר ההמלצה חד משמעית, והרופאים מעריכים שהימנעות מניתוח עלולה לסכן חיי האם או העובר, אסור לסרב לרופאים ויש לעשות זאת גם בשבת. ובשם הגרי"ש אלישיב: גם בניגוד לרצון האישה [הרב זילברשטיין,אסיא סה-סו] ואם ההמלצה אינה החלטית, יש מקום להיוועץ ברופאים נוספים או ברבנים שעומדים בקשר עם מומחים לנושא [למשל מכון פוע"ה]. אין כל היתר ללדת בניתוח מסיבות שאינן רפואיות, נוחיות אישית וכדומה. יש בכך הליכה כנגד הדרך הטבעית שחקק הקב"ה בעולמו, והדבר כרוך בסיכונים בהשוואה ללידה רגילה.

ללידה קיסרית יש השלכות הלכתיות, ונציין כמה מהן: 1.בלידה ראשונה אין פדיון הבן 2.אינו בכור לנחלה [שו"ע,חו"מ,עז,ז] 3.להלכה אינו נימול בשבת וביו"ט גם ביום השמיני [שו"ע,יו"ד,רסב,ג]4.היולדת אינה בטומאת לידה, אלא ככל נידה [כי יש דימום וגינאלי] 5.לאחר הניתוח יש להימנע מכניסה להריון לתקופה מסוימת, בד"כ 6 חודשים עד שנה, ולעיתים רחוקות אף יותר. 6.קיימת הגבלה למספר ההריונות שמסתיימים בניתוח, משום הסיכון לשלמות הרחם ומה שבעקבותיו, וכל מקרה לגופו. בשני האחרונים יש להיוועץ ברופא/ה ורצוי גם ברב פוסק.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע