chiddush logo

פנינה יומית... טז תמוז

נכתב על ידי שניאור, 10/7/2017

 

יום שני ט"ז תמוז - פרשת פנחס

 

כוחה של "הרהור תשובה"

על מה שכתוב בפרשתנו "ובני קרח לא מתו" (כו, יא) כתב רש"י "הם היו בעצה תחלה ובשעת המחלוקת הרהרו תשובה בלבם לפיכך נתבצר להם מקום גבוה בגיהנם וישבו שם".

ויש ללמוד מדברי רש"י אלו גודל כחה של תשובה, שביכלתה לשנות ולהפוך את האדם מן הקצה אל הקצה:

בני קרח נמצאו בתחילה בקצה הכי תחתון, עד ש"הם היו בעצה תחלה", היינו שלא רק שנכשלו בחטא המחלוקת, אלא היו בגדר מחטיאים את הרבים, לחלוק על משה ועל הקב"ה; וגם תשובתם לא היתה תשובה גלוי', כי אם "הרהרו תשובה בלבם", באופן שלא נודעה לאיש. ואדרבה, תשובתם היתה "בשעת המחלוקת", היינו, שלפי ראות עינים עדיין המשיכו במחלוקת, וביחד עם זה עלה בלבם הרהור תשובה, אלא שהרהור התשובה שלהם לא הי' חזק דיו לפעול עליהם שיפרשו בריש גלי מן המחלוקת.

ואעפ"כ, הנה לא זו בלבד, שבזכות הרהור תשובה זה נמלטו מן העונש שבא על עדת קרח, אלא עוד זאת, שגם בעת העונש גופא, בהיותם בלועים בגיהנם, היתה זאת ישיבה מתוך שלוה במקום גבוה ומבוצר, ועד שהגיעו לקצה הכי עליון, ש"אמרו שירה" (סנהדרין קי, סע"א), ודברי שירתם ותהילתם נכללו בספר תהלים (ב"ב טו, רע"א).

ומזה מובן בכל שכן וקל וחומר בנוגע לגאולה העתידה לבא, שפסק הרמב"ם "שסוף ישראל לעשות תשובה . . ומיד הן נגאלין" (הל' תשובה פ"ז ה"ה), שלאחרי ריבוי התורה ומצוות שעשו ישראל במשך אריכות זמן הגלות, די ומספיק לישראל הרהור תשובה בלב להביא גאולתן של ישראל, במהרה בימינו אמן.

(ע"פ לקוטי שיחות חל"ג עמ' 174 ואילך)

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה