נכתב על ידי יוסף, 9/3/2010
לחידוש זה נוספו הערות המופיעות לאחר החידוש
בפרשת קדושים (ויקרא כ' י"ז) נאמר לגבי גילוי עריות של אחים "חסד הוא" וזה קשה מה עניין חסד למעשה רע זה?
הרד"ק מסביר שחסד עניינו לפנים משורת הדין וכמו שיש לפנים משורת הדין לטוב יש לפנים משורת הדין לרע.
תוספות, הערות והארות על החידוש:לפי פירוש הרד"ק ניתן גם להבין את הברכה הגומל חסדים טובים לעמו ישראל וכי יש חסדים רעים? היה צריך לכתוב חסדים סתם? אלא שלפי הרד"ק מובן שישנם חסדים יציאה משורת הדין לצד הרע.
להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
דיונים - תשובות ותגובות (10)
ראיתי שהתורה תמימה על המקום גם ביאר את המילים "חסד הוא" כמו הפירוש שכתבתי מקודם, והרי לשונו במדוייק:
(תורה תמימה ויקרא פרק כ פסוק יז)
חסד הוא - מהו חסד הוא? אמר ר' אבין, שלא תאמר הא קין נשא אחותו והבל נשא אחותו, אלא חסד הוא שעשיתי עם הראשונים שיבנה עולם מהם, שנאמר (תהלים פט) כי אמרתי עולם חסד יבנה.
ראיתי בנושא זה ביאור מתוק נוסף , אשר פותר גם את הקושיה "כיצד יתכן שחסד נדרש לגנאי ולשבח"? את הביאור ראיתי ברבינו בחיי על המקום, בשם הרמב"ן וזה לשונו:
הרמב"ן ז"ל פירש "חסד הוא", שאין להוציאו מפשוטו כי הוא מורה על הפלגת דבר, בין לשבח בין לגנאי, כי העושה המעשה הטוב והראוי ביותר יקרא "חסד" דרך הפלגה להפליג על הטוב, גם העושה המעשה הרע והמגונה מאד יקרא גם כן חסד להפליג על הרע, וזהו שאמר חסד הוא, כי השחית והתעיב עלילה והפליג בכעור.
וביאור העניין הוא כך, על פי התרגום יהונתן על הפסוק והכתר יהונתן.
אומר בורא עולם: אסור לאח לישא את אחותו, משום שיש בזה גנות ובזיון.
ואילו מה שהתרתי זאת בבריאת העולם, כמו בנישואי הבל וקין, זה משום "שעשיתי חסד" עם העולם כדי שיוכל להתקיים ולהתבסס בריבוי האנושות. אך "חסד זה" נגמר ונאסר לאחר שהעולם כבר התבסס והתרבתה באנושות.
נ.ב.
ביאור זה מקיף ועונה גם לתגובות נוספות שעלו כאן, ודו"ק.
שכוייח!
הרבי מסביר שהעולם בנוי על נישואי אחים (הבל והתאומות וכו') ומשה יצא מעמרם ודודתו ועם ישראל יצא משני אחיות כי זה דרגא מאד גבוהה והעולם כיום אינו יכול להכיל את זה ולכן זה נאסר (לצערי הספר לא לפני)
לכן התורה אוסרת את זה
ומודיעה כדי לקיים את העולם צריך את חסדו של השם
עולם חסד יבנה
ניתן להוסיף, כי בתורה ארוב המידות אינן טובות או רעות אלא השאלה כיצד משתמשים בהם.
לדוגמא יש הכועס ועובד ע"ז ויש המקנא לאלוקיו וכו,.
התורה מדגישה שמי שלא מתנהג בקשרי חיבה ורעות כמו שצריך, למעשה זה סוג של חסד שלא מיצה את עצמו...