לצאת ממצרים...
יום חמישי י"ז ניסן - חול המועד הפסח
מדוע הי' נצרך "יד חזקה" בשביל יציאת מצרים? בהגדה אומרים שהקב"ה הוציא את ישראל ממצרים "ביד חזקה". ויש לעיין בפנימיות הענין, שמה שההוצאה ממצרים הוצרכה להיות "ביד חזקה", אינו מובן לכאורה, שהרי הקב"ה הוא כל יכול ואינו מוגבל בשום הגבלות, וביכלתו לעשות שיתמלא רצונו בדרך קלה, בלא "יד חזקה וזרוע נטוי'", ומדוע הוצרכה להיות ההוצאה "ביד חזקה" דוקא? ויש לומר הביאור בזה: גלות מצרים היתה גלות קשה ביותר, ועד שאפילו עבד לא הי' יכול לברוח ממצרים (מכילתא יתרו יח, יא). והטעם לקושי הגלות בגשמיות — כיון שכן הי' גם ברוחניות [כי כל דבר גשמי משתלשל ונובע מהרוחניות שבעליונים]. שבהיותם במצרים היו בנ"י בשפל המדרגה, שהיו משוקעים, ר"ל, במ"ט שערי טומאה, ועד שאם היו מתעכבים עוד רגע אחד במצרים, היו שוקעים בתכלית הטומאה (שער הנ') ולא היו זוכים להיגאל ח"ו (ראה בענין זה בזוהר חדש ר"פ יתרו). ומזה מובן, שמצד סדר הנהגת העולמות בדרך הרגיל היתה מושללת ו"קשה" ביותר הגאולה מגלות זו. ואעפ"כ — "ויוציאנו ה' אלקינו משם", "כשש מאות אלף רגלי הגברים לבד מטף". וגם ברוחניות — הי' אז גילוי שכינה במדריגה הכי נעלית, למעלה ממדריגת הגילוי הרגיל של הכח האלקי המורגש בעולמות — "נגלה עליהם מלך מלכי המלכים הקב"ה בכבודו ובעצמו" (נוסח ההגדה). וזהו "ביד חזקה" — שאף שמצד סדר הנהגת העולמות לא הי' אפשרי שתהי' גאולה זו, היתה הגאולה באופן של "יד חזקה" — היינו, בלא להתחשב בהגבלות שמצד סדר הנהגת העולמות. וכפי שהי' אז – כן הוא גם בכל שנה ושנה, שבחג הפסח לא מתחשבים בשום הגבלות שמצד סדר השתלשלות, והקב"ה משפיע "ביד חזקה ובזרוע נטוי'" כל צרכי בנ"י. (ע"פ תורת מנחם חי"א עמ' 192) לעילוי נשמת מרת עדנה בת ר' ניסים ע"ה גלפרין נלב"ע ביום י"ז ניסן ה'תשס"ט תנצב"ה |