chiddush logo

מזון רוחני ז ניסן

נכתב על ידי שניאור, 3/4/2017

 

יום שני ז' ניסן - צו

 

קיום נצחי לעבודת אדם מוגבל?

בהתחלת פרשתנו נאמר "אש תמיד תוקד על המזבח לא תכבה" (ו, ו). ויש לבאר זה בעבודת האדם לקונו:

כל יצור נברא הרי הוא מוגבל, רק הקב"ה הוא לבדו הנצחי היחידי שבכוחו לפעול פעולה נצחית. ואם כן הרי ככל שיעבוד האדם עבודתו בכל כוחו, עדיין פעולת עבודתו היא מוגבלת ואין לה קיום נצחי, ואם רוצה הוא שפעולת עבודתו תהא קיימת לעד - זקוק הוא להמשכה והארה מאת הבורא שיעניק להם קיום נצחי.

וכפי שרואים ענין זה בסיפור הקמת המשכן, אשר בכל שבעת ימי המילואים הנה בכל יום ויום הי' צורך לפרק את המשכן  – כי מעשה ידי אדם אין לו קיום תמידי, ורק ביום השמיני כאשר "ותצא אש מלפני ה'" – אזי הוקם המשכן ולא פרקוהו, כי מלמעלה - "מלפני ה'" - בא הקיום התמידי.

אמנם, הגם אשר ה"אש" שלמעלה הוא המשכה מאת הבורא אשר ממנו בלבד הנצחיות, ואין באפשרות האדם להגיע לזה, מכל מקום "אע"פ שאש יורדת מן השמים מצוה להביא מן ההדיוט" (יומא כא, ב), שירידת אש מלמעלה תלוי' היא בכך שישלים האדם הבערת האש שלו, ורק אז תומשך האש מן השמים. כך חפץ השי"ת, אשר כשיגיע האדם לתכלית עבודתו מה שיכול להגיע בכל כוחו, רק אז ימשיך הבורא בחסדו את הדרגא הנעלית ביותר – "אש מלמעלה" ואזי עבודת ה' של האדם ופעולותי' יהיו נצחיות בקיום תמידי.

וזהו מה שנרמז בלשון הכתוב "אש תמיד תוקד", שתיבת "תמיד" רומזת על שני קצוות: מצד אחד הרי "תמיד" הוא כינוי לדבר נצחי הקיים בתמידות, אך מצד שני הרי התמידיות שייכת רק בדברים המוגבלים בגדר הזמן ששייך לומר עליהם שקיומם תמידי, ואילו עניינים אשר אינם בגדר זמן כלל גם אין שייך לכנותם בשם "תמידי" כי אינם שייכים להגבלת זמן או שלילתו כלל.

ומרמז הכתוב, אשר כשעובד האדם המוגבל את עבודתו המוגבלת, ומגיע לתכלית מה שיכול לבוא אליו, הרי ממשיך לו הקב"ה אש מלמעלה ומכניס את הנצחיות לעבודתו. ונמצא נעשה דבר והיפוכו שה"זמן" נעשה "נצחי" – "תמיד".

(ע"פ לקוטי שיחות ח"א עמ' 217 ואילך)

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע