chiddush logo

פנינה יומית.... כז מרחשון

נכתב על ידי שניאור, 28/11/2016

 

יום שני כ"ז חשון - תולדות

 

'גדולתו' של עשו – הכובש את יצרו

על הפסוק בפרשתנו "ויגדלו הנערים" מובא בזוהר הק' (פרשתנו קלח, סע"ב) "ויגדלו הנערים, סטרא דאברהם גרים לון לאתגדלא וזכותיה סייע לון, הוא הוה מחנך לון במצות . . לאסגאה יעקב ועשו" [ויגדלו הנערים, צד של אברהם גרם להם להתגדל, וזכותו עזרה להם, הוא הי' מחנכם במצוות . . לרבות יעקב ועשו]. ומדברים אלו משמע שכוונת הכתוב "ויגדלו הנערים" היא לא רק לכך שיעקב ועשו גדלו בשנים, אלא גם לגדלות ברוחניות. וכן משמע גם ממה מהמובא בילקוט שמעוני (יהושע רמז כג): "ויגדלו הנערים . . עשו הי' בכלל, אלא שקלקל במעשיו".

וצריך ביאור היאך יתאימו הדברים עם המובא במדרש עה"פ (פרשתנו כה, כב) "ויתרוצצו הבנים בקרבה" שעוד בהיותם במעי אמם נמשך עשו לבית עבודה זרה (בראשית רבה פס"ג, ו. ובפרש"י עה"כ), כיצד ניתן לומר על עשו שמעיקרו הי' צדיק וגדול ברוחניות ורק לאח"כ "קלקל במעשיו", בעוד שכבר בהיותו במעי אמו קודם לידתו מצינו שנמשך לעבודה זרה?

ויש לומר הביאור בזה:

בעבודת השי"ת ישנם ב' סוגי עבודה המוגדרים בלשון הרמב"ם (שמונה פרקים פ"ו) – "החסיד המעולה" ו"הכובש את יצרו". יש מי שכל עניין עבודתו אינה אלא להתעלות בקדושה ממדריגה למדריגה, שהוא אינו מתאוה אלא לטוב, ואין לו כל משיכה לרע (הוא החסיד המעולה), אך יש מי ש"מתאווה אל הפעולות הרעות . . ויכבוש את יצרו", היינו שעבודתו היא להתמודד עם יצרו הרע לכובשו ולנצחו, והם ב' דרכים שונות בעבודת הבורא ית'.

ועפ"ז יש לומר שבשני סוגי עבודה אלו התחלקו יעקב ועשו. שיעקב הי' "איש תם יושב אוהלים" – בבחינת "החסיד המעולה", ועשו הי' "איש ציד וגו'" – בהתאם לעבודת "הכובש את יצרו". וזהו הטעם שעוד בהיות עשו במעי אמו ואח"כ בלידתו הי' לו בטבעו משיכה לעבודה זרה, כי דרך עבודתו הי' העבודה של ההתגברות על הרע, וזה גרם לו להמשך לעבודה זרה בכדי שיוכל להתגבר על יצרו. אלא שכשגדל, להיותו בעל בחירה, קלקל במעשיו ותמורת ניצול טבעו (להמשך לרע) להתגבר על הרע, ניצלו להרע בפועל ממש, ויצא לתרבות רעה.

ובזה יובן המובא בזהר הק' (ובילקוט) שהכוונה בפסוק "ויגדלו הנערים" הוא לגידולם ברוחניות של יעקב ועשו, שהכוונה בזה היא שאברהם אבינו חינך את עשו לשמור על רצון ה' בפועל ולהתגבר על יצרו, ורק שאח"כ קלקל עשו במעשיו.

(ע"פ לקוטי שיחות ח"כ עמ' 108 ואילך)

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע