chiddush logo

פנינה יומית...יב אלול

נכתב על ידי שניאור, 15/9/2016

 

יום רביעי י"א אלול - כי תצא

 

עבודת ה' ב"כרם" וב"קמה"

נאמר בפרשתנו "כי תבוא בכרם רעך ואכלת ענבים כנפשך שבעך גו'. כי תבוא בקמת רעך וקטפת מלילות בידך" (כג, כה-כו).

ולכאורה תמוה, הרי אכילת הפועל ב"כרם רעך" יש בה חידוש יותר גדול מקטיפת מלילות בקמה, ואם כן הי' לו לכתוב להקדים הדין של "כי תבא בקמת רעך", ורק אחרי כן להוסיף החידוש של "כי תבא בכרם רעך". ולמה מקדים הדין של אכילת הפועל בכרם, שממנו יכולים ללמוד בק"ו לענין אכילה בקמה?

ויש לבאר זה בדרך החסידות:

עבודת ה"פועל" היא עבודתם של ישראל בקיום התורה והמצוות, ושכר מצוות הוא ה"תשלום" שהקב"ה משלם לישראל עבור פעולתם ועבודתם. ואכילת פועל בעת מלאכתו הוא מה ש"אוכלים" בני ישראל בעת עבודתם בקיום התורה והמצוות, וכלשון המשנה "שאדם אוכלפירותיהן בעולם הזה" (פאה רפ"א).

ובעבודה זו, ישנה עבודת ה"קמה" ועבודת ה"כרם". ה"קמה", שהיא תבואת השדה, המצמיחה דברים המוכרחים לקיום האדם, רומזת על מי שמקיים את המצוות רק באופן המוכרח על פי שורת הדין. אך ה"כרם", שמצמיח פירות, המוסיפים בתענוג האדם, רומז על עבודת ה' שמתוך תענוג, ועל מי שאינו צריך לכפות את עצמו לקיים התומ"צ, אלא יש לו בזה חיות ותענוג, וקיומו ועשייתו הם באופן של הידור מצוה ולפנים משורת הדין.

וזהו מה שהתחיל הכתוב בדין אכילת פועל בכרם רעהו, כי אדרבה, אכילת הפועל ב"כרם" היא דבר פשוט יותר, שהרי, כאשר איש ישראל עובד את ה' באופן של "כרם", מתוך תענוג, אזי ודאי שהקב"ה ישפיע לו כל הטובות, ויתן לו באופן ש"אכלת ענבים כנפשך שבעך". והחידוש הוא להיפך, שגם "כי תבא בקמת רעך" – שעובד את ה' רק בעבודה המוכרחת על פי שורת הדין, גם אז "קטפת מלילות בידך", שגם באופן כזה משפיע הקב"ה כל הטובות המסייעות לעבודת ה'.

(ע"פ לקוטי שיחות חל"ד עמ' 132 ואילך)

לזכות

מסעודה בת רחמה

לרפואה שלימה וקרובה

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע