chiddush logo

מהות הנזיקין

7/3/2010

 בפתיחת סדר נזיקין על המשנה הראשונה במסכת בבא קמא שואל התוי"ט שלכאורה היה ראוי להקרא סדר מזיקין, אלא עפ"י הבנינים נפעל והפעיל שהורכבו נשאר הנו"ן של נפעל ויו"ד של הפעיל להורות שהמזיק הוא הניזק כי נקה לא ינקה. ונראה להוסיף על ביאורו, כתב הרמ"ק בתומר דבורה שכל ישראל ערבים זה בזה משמעו שבכל אחד ואחד מעם ישראל כלולות כל הנשמות כולם. ועפ"י דבריו אפשר לומר שכאשר אני מזיק לאדם אחר אני בעצם מזיק לעצמי כי "המזיק הוא הניזק" כדברי התוי"ט. 

ואפשר להוסיף, שיש שדורשים חיבור בין פתיחת ספר לסיומו של ספר, וכאן, מסכת בבא בתרא מסתיימת בדיני ערבות ואפשר לדרוש מה שיש בפתיחה מעין הסיום כיוון שכולה נזיקין חדא מסכתא היא.  

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה