chiddush logo

מה ראה אבימלך אצל יצחק? (4 תגובות לחידוש זה)

נכתב על ידי אבי רבינוביץ, 28/11/2010

 "וַיַּשְׁקֵף אֲבִימֶלֶךְ מֶלֶךְ פְּלִשְׁתִּים בְּעַד הַחַלּוֹן וַיַּרְא וְהִנֵּה יִצְחָק מְצַחֵק אֵת רִבְקָה אִשְׁתּוֹ" (כו, ח)

איך ידע אבימלך שהיא אשתו? אולי היא אחותו, והם מגלי עריות, והיה צריך להורגם? או היה לו לנצל זאת כדי להרוג את יצחק באשמת גילוי עריות, ולקחת את רבקה? ומדוע לא העניש את יצחק על כך ששיקר?

ועוד, מדוע אח"כ אמר לכל עמו "הַנֹּגֵעַ בָּאִישׁ הַזֶּה וּבְאִשְׁתּו מוֹת יוּמָת" (כו, יא) - ממה הוא פחד כל כך?

נראה שהמלה "וישקף" רומזת שאבימלך קיבל מסר מעין-נבואי מה', שזוהי אשתו, ושהוא איש קדוש, שאל לו לאבימלך לנגוע בו לרעה. ולכן הוא עצמו לא פגע ביצחק, ואף הזהיר את עמו מלפגוע ביצחק.

דבר זה מקביל לחלום שקיבל אבימלך (אותו אבימלך או מלך קודם שנקרא כך) כשלקח את שרה, שבו הזהיר אותו ה' שלא יגע בה לרעה.

רמז למשמעות הנבואית של המלה "וישקף", יש בפסוק (מלכים א' ז, ד-ה):  "ושקופים, שלושה טורים, ומחזה אל-מחזה, שלוש פעמים, וכל-הפתחים והמזוזות, רבועים שקף, ומול מחזה אל-מחזה, שלוש פעמים" - הסמיכות של "שקופים" ל"מחזה" רומזת שיש כאן עניין נבואי כמו במחזה. ו"שלוש פעמים" רומזים לחלום אבימלך, השקפת אבימלך כאן, והענשת פרעה כשלקח את שרה.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (4)
דביר (29/11/2010)
באותו פרק בפסוק יח, יצחק חופר את הבארות שחפר אביו וקורא להן באותם שמות: "... וַיִּקְרָא לָהֶן שֵׁמוֹת כַּשֵּׁמֹת אֲשֶׁר-קָרָא לָהֶן אָבִיו" מכאן שיצחק לא מסתיר את ייחוסו!
ואם נאמר שזה אותו אבימלך היה צריך להכיר אותו מתוך הדמיון הרב לאביו (כמו שמופיע במדרשים).
ובנוסף לא מוזכר שאבימלך באמת לקח אותה ואם לקח אותה איך היא מסתתרת אצל יצחק (מעשה לא סביר גם אצל אחים).
לגבי השימוש באותו "טריק" יצחק אמר לאנשי המקום כך וידע שהמלך יבין את הרמז הגדול ולא יבקש את רבקה "וַיִּשְׁאֲלוּ אַנְשֵׁי הַמָּקוֹם לְאִשְׁתּוֹ וַיֹּאמֶר אֲחֹתִי הִוא כִּי יָרֵא לֵאמֹר אִשְׁתִּי פֶּן-יַהַרְגֻנִי אַנְשֵׁי הַמָּקוֹם עַל-רִבְקָה כִּי-טוֹבַת מַרְאֶה הִוא (פסוק ז)" ונדייק נראה שהכתוב מדגיש את "אנשי המקום".
ולא מוזכר במפורש שאבימלך קיבל מסר, ולמה לוקח למסר הרבה זמן להגיע לאבימלך "וַיְהִי כִּי אָרְכוּ-לוֹ שָׁם הַיָּמִים" ?
אבי רבינוביץ (29/11/2010)
המשך תשובה לדביר:
ראיה למה שכתבתי שאבימלך לא ידע שזה בנו של אברהם: אילו ידע אבימלך שיצחק הוא בנו של אברהם, לא היה יצחק משתמש באותו "טריק" שאברהם השתמש בו, לאחר שאבימלך כבר למד להכיר את ה"טריק". ודוחק לומר שאבימלך ידע שהוא בנו של אברהם אבל יצחק לא ידע שאבימלך ידע.
ועוד: מדובר במלך שיש לו תאווה לאשה מסוימת, ואין מי שיעצור בעדו. זה שיש לו "חשד מאומת" שהיא אשת יצחק אינו צריך למנוע בעדו ל"חשוב" שזו אחותו שיצחק נוהג בה גילוי עריות, ולהרוג את יצחק כעונש, ולקחת את רבקה. רק מסר מכוח עליון שמזהיר אותו, יכול לעצור אותו מלמלא את תאוותו.
אבי רבינוביץ (29/11/2010)
תשובה לדביר:
מכל הפרשה משמע שאבימלך לא ידע שזה בנו של אברהם. בפסוקים י, טז, כח, מדבר אבימלך עם יצחק ואף פעם אינו מזכיר את אברהם. אילו ידע שזה בנו, היה צפוי שהוא יזכיר זאת, שהרי אבימלך ואברהם כרתו ברית "לי ולניני ולנכדי".
כנראה יצחק בכוונה הסתיר את ייחוסו, אולי כי רצה לעמוד בזכות עצמו.
דביר (28/11/2010)
לדעתי, אבימלך ידע שיצחק הבן של אברהם, ומוכרות לו המילים "אחותי היא", והסיכוי שגם הבן יעשה אותו תרגיל היה גדול ,לכן לא כתוב שהוא לוקח אותה. (הוא למד לקח מאברהם ושרה שלא שווה לנסות להתקרב אליה). ואפשר לומר שאבימלך חושד שרבקה היא אשתו של יצחק ומרשה לעצמו להשקיף בחלון כדי לאמת את חשדו .
ציורים לפרשת שבוע