chiddush logo

פרשת השבוע - שמיני

נכתב על ידי אלון, 30/3/2016

 

"וַיְהִי בַּיּוֹם הַשְּׁמִינִי" (ויקרא ט, א)


במערכת הזמן יש רק שבעה ימים שנבראו ונקבעו בששת ימי בראשית – שבעה ולא יותר. "היום השמיני" – היום שבו נחנך המשכן, בא ללמדנו כי יש דברים, והמשכן בכללם, שהם "למעלה מן הזמן", והם עומדים מחוץ למסגרת הקבועה של הזמן:

העם היהודי - ברית המילה, ברית היהדות, אף היא נערכה ביום השמיני: "בַיּוֹם הַשְּׁמִינִי יִמּוֹל בְּשַׂר עָרְלָתוֹ" (ויקרא יב, ג). כמו המקדש – כך גם היהודי, הוא "למעלה" – מחוץ למערכת הזמן. יש ביהודי ובקיום העם היהודי תופעות על-זמניות, אשר חוקי הזמן וההיסטוריה אינם מכירים כמותם.

במהלך הגלות הארוכה שעברה על העם היהודי, אין ארץ שלא הגענו אליה והשתקעו בה יהודים. במדינות רבות שהעם היהודי השתקע בהן, סבלנו מאנטישמיות ומעלילות שווא, גזירות ת"ח-ת"ט, אינקוויזיציה, קנטוניסטים, גירוש ספרד, השואה. למרות אלפי שנות הייסורים, הרדיפות הגזירות, למרות הכל - האנושות לא יכלה לנו. כל האומות שרדפו אותנו, לא הצליחו במה שרצו – להשמיד אותנו. עובדה – אנו קיימים.

מרק טווין כתב: "כולם בני תמותה בעולם, מלבד העם היהודי. כל הכוחות חולפים, אך הוא נשאר, מה סוד נצחיותו?" דברים דומים כתב הפילוסוף הצרפתי, ז'אן פול סארטר: "אינני יכול לשפוט את העם היהודי על פי הכללים המקובלים של ההיסטוריה האנושית. העם היהודי הוא משהו מעבר לזמן".

התורה - לאחר שבעת ימי חג הסוכות, ביום השמיני, אנו חוגגים את יום "שמיני עצרת" – כיום "שמחת תורה". גם כאן לרמז שתורת ישראל היא למעלה מן הזמן, ואין לראות במצוותיה ובחוקיה דברים חולפים היפים לזמן מסוים או לתקופה מסוימת. התורה היא נצחית, ואין שיני הזמן ושינויי מקום שולטים בה. התורה היא ה'קוד הגנטי' של העולם. גילויו המלא של הקב"ה בעולם אינו יכול להיעשות ללא התורה, שע"י הערכים המגולמים בה משקפים את האמת האלוקית על כל רבדיה ומרכיביה.

וע"י מי יכולה להינתן התורה? מגלה לנו הזוהר הקדוש (הזוהר הקדוש ח"א דף פט.): "אמר רבי אלעזר, כאשר ברא הקב"ה עולם, על תנאי היה, שכאשר יבואו ישראל, אם יקבלו תורה, יאות, ואם לא הרי אני מחזיר אתכם לתוהו ובהו, והעולם לא עמד עד שעמדו ישראל על הר סיני וקבלו תורה".

התורה אינה יכולה להינתן בעולם, אם אין את ישראל, שבתכונתם הכוללת יכולים להכיל אותה. זוהי זכותם של ישראל, וגם חובתם!

"היום השמיני" מלמדנו כי שלושתם: בית המקדש, התורה והעם היהודי – הם למעלה מן הזמן ואינם נתונים בעולו של הזמן, תהפוכותיו וחוקותיו. 

''קודשא בריך הוא ואורייתא וישראל חד הוא'' (הזוהר הקדוש, ח"ג עג.)


הרב משה גרילק, מהספר "פרשה ופשרה". הרב איתמר אלדר, מתוך האתר: "בית המדרש הוירטואלי" של ישיבת הר עציון - http://etzion.org.il/he/home. העלון: "לקראת שבת"

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע