chiddush logo

רבי נחמן - ייסורי הצדיק

נכתב על ידי אלון, 21/3/2016

 

"כִּי כָל אֶחָד לְפִי נִשְׁמָתוֹ וּלְפִי עֲבוֹדָתוֹ כָּך יֵשׁ לוֹ יִסּוּרִים. יֵשׁ שֶׁיֵּשׁ לוֹ יִסּוּרִים מִבָּנָיו וּמֵאָבִיו וּמִשָּׁכֵן, וְיֵשׁ שֶׁהוּא בְּמַדְרֵגָה גְּדוֹלָה מִמֶּנּוּ וְיֵשׁ לוֹ יִסּוּרִים מִשְּׁכֵנִים רְחוֹקִים, וְיֵשׁ גָּדוֹל מִמֶּנּוּ וְיֵשׁ לוֹ יִסּוּרִים מִכָּל הָעִיר, וְיֵשׁ גָּדוֹל מְאד וְיֵשׁ לוֹ יִסּוּרִים מִכָּל הָעוֹלָם... אַך אֵיך אֶפְשָׁר לַחֹמֶר לִשָּׂא עָלָיו כָּל כָּך אֲנָשִׁים? אַך עַל יְדֵי הַיִּסּוּרִין נִכְנָע גּוּפוֹ. כִּי כָּל הַיִּסּוּרִין נִקְרָאִים צָרוֹת עַל שֵׁם שֶׁהֵם מְצֵרִין וּמְעִיקִין לְהַגּוּף. וּכְשֶׁנִּכְתָּת הַגּוּף עַל יְדֵי הַצָּרוֹת, עַל יְדֵי זֶה מְאִירָה וְנִתְגַּדְּלָה הַנֶּפֶשׁ. כִּי בְּהִכָּנַע הַחֹמֶר תִּגְדַּל הַצּוּרָה... עַל כֵּן נִקְרֵאת צָרָה לְשׁוֹן צוּרָה... נִמְצָא שֶׁעַל יְדֵי זֶה שֶׁיֵּשׁ לוֹ יִסּוּרִין וְצָרוֹת מְאִירָה הַצּוּרָה, הַיְנוּ הַנֶּפֶשׁ וְהַנֶּפֶשׁ אֶפְשָׁר לָהּ לָשֵׂאת עָלֶיהָ כַּמָּה וְכַמָּה אֲנָשִׁים... כִּי עַל יְדֵי זֶה אֲנִי נוֹשֵׂא וּמֵקִים וּמֵרִים רַבִּים לְשָׁרְשָׁם".

(ליקוטי מוהר"ן, חלק א, קע)

רבי נחמן רואה בנכונותו של הצדיק, של המחנך, לשאת על עצמו את סבלם של אנשים אחרים שבאחריותו, חלק חשוב בתהליך ההתקשרות איתם. בלשונו של הרמב"ם בהלכות מלכים (פרק ב' הלכה ו'): "ויסבול טרחם ומשאם ותלונותם וקצפם כאשר ישא האומן את היונק".

הצדיק, המחנך מתמסר ונכון לשאת את האנשים, להיות קשוב לצרותיהם. להפוך את צרותיהם – לצרתו. ייסורים נובעים מתוך הזדהות ומתוך רגישות לעובר עליהם. ככל שהוא רגיש ופתוח ואכפתי יותר לסביבתו, כך ממילא הוא סובל את ייסוריהם, שותף לצרותיהם. בכך הוא נושא אותם על עצמו. הסובל הוא הסַבָּל.

מדרגתו של האדם באה לידי ביטוי ברדיוס הייסורין שלו, פתיחותו ורגישותו ליותר ויותר אנשים במעגלים רחבים משקפת את רמתו: "יֵשׁ שֶׁיֵּשׁ לוֹ יִסּוּרִים מִבָּנָיו וּמֵאָבִיו וּמִשָּׁכֵן, וְיֵשׁ שֶׁהוּא בְּמַדְרֵגָה גְּדוֹלָה מִמֶּנּוּ וְיֵשׁ לוֹ יִסּוּרִים מִשְּׁכֵנִים רְחוֹקִים, וְיֵשׁ גָּדוֹל מִמֶּנּוּ וְיֵשׁ לוֹ יִסּוּרִים מִכָּל הָעִיר, וְיֵשׁ גָּדוֹל מְאד וְיֵשׁ לוֹ יִסּוּרִים מִכָּל הָעוֹלָם".

רבי נחמן מלמד שעצם ההתמסרות והנכונות לשאת עליו את הייסורים, הופכת את האדם למזוכך יותר, וככזה – לבעל יכולת לשאת על גבו יותר ויותר.

שואל רבי נחמן: "אַך אֵיך אֶפְשָׁר לַחֹמֶר לִשָּׂא עָלָיו כָּל כָּך אֲנָשִׁים?" - מהיכן הכוח והיכולת לשאת על עצמו אנשים רבים כל כך עם צרות ומועקות?

עונה רבי נחמן: "אַך עַל יְדֵי הַיִּסּוּרִין נִכְנָע גּוּפוֹ... וּכְשֶׁנִּכְתָּת הַגּוּף עַל יְדֵי הַצָּרוֹת, עַל יְדֵי זֶה מְאִירָה וְנִתְגַּדְּלָה הַנֶּפֶשׁ" - תשובתו של רבי נחמן היא שאדרבא, עצם ההתמסרות והנכונות להיות רגיש לאחרים היא הנותנת לאדם בעל הייסורין את הכוח לשאת אחרים על עצמו. המנהיג הלוקח על עצמו את צרות העולם ואת ייסוריו - מזדכך, ונפשו מאירה.

רבי נחמן דורש "צרות" – מלשון צורה. הצרות חושפות, מאירות ומחזקות את הצורה: "נִמְצָא שֶׁעַל יְדֵי זֶה שֶׁיֵּשׁ לוֹ יִסּוּרִין וְצָרוֹת מְאִירָה הַצּוּרָה הַיְנוּ הַנֶּפֶשׁ, וְהַנֶּפֶשׁ אֶפְשָׁר לָהּ לָשֵׂאת עָלֶיהָ כַּמָּה וְכַמָּה אֲנָשִׁים" - הנשיאה אינה רק סבל וייסורין, זו גם עמדה פעילה של הקמה, הרמה, הבאה לשורש.

תפקידו של הצדיק, המחנך להרים את האדם ולקרבו לשורשו - "כִּי עַל יְדֵי זֶה אֲנִי נוֹשֵׂא וּמֵקִים וּמֵרִים רַבִּים לְשָׁרְשָׁם".

הרב דב זינגר, מתוך האתר – "ישיבת מקור חיים": http://makor-c.org/default.asp?lang=he

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע