chiddush logo

פנינה יומית... ז אדר א

נכתב על ידי שניאור, 16/2/2016

יום שלישי ז' אדר ראשון - תצווה

 

היכן נרמזה בפרשתנו לידתו של משה?

בנוגע לזה שלא נתפרש שמו של משה בפרשת "ואתה תצווה" כתב בספר 'מאור עינים' (להרה"ק רבי נחום מטשערנאביל זצוק"ל) "הנה חל סדר תצוה בשבוע שחל בה ז' אדר, הוא בחינת הסתלקות משה, ולכן לא נזכר שמו בסדר פ' זו, כי נסתלק משה" (מאור עינים פרשתנו).

ולכאורה צריך ביאור, הרי אמרו חז"ל בנוגע לז' אדר, ש"בשבעה באדר מת ובשבעה באדר נולד" (מגילה יג, ב), ואם כן, למה נקבע רמז בפרשתנו לזמן מיתתו של משה, בזה שלא נתפרש שמו, ולא על זמן לידתו?

ויש לומר הביאור בזה:

שם האדם אינו מורה על האדם עצמו, שהרי צורך האדם בשם הוא רק כדי שהזולת יוכל לדבר איתו ולקראו בשמו, אך האדם כשלעצמו אינו צריך לזה. וכפי שרואים במוחש, שתינוק כשנולד, אין לו שם, ורק כמה ימים אחר הלידה נותנים לו שם. ואם כן ברור שהשם אינו מורה על האדם עצמו כי נעלה הוא משמו.

ועל פי זה יש לומר, שבזה שלא נתפרש שמו של משה בפרשת תצוה לא מרומז רק הסתלקותו של משה, אלא גם ובעיקר לידת משה, כי לידת משה מורה על עצם מציאותו של משה שלמעלה משמותיו. ולכן לא נקרא בכל פרשה זו בשמו.

וזהו מה שבתחילת פרשתנו כתוב "ואתה תצוה", כי "אתה" מורה על עצם האדם, וכלשון הכלי יקר (ריש פרשתנו) שפירש "ואתה" – "מהות עצמותך", כי בזה נרמז לידתו של משה, שאז נתגלה "מהות עצמותו" של משה, שלמעלה משמות.

(ע"פ ספר השיחות תשנ"ב ח"ב עמ' 394 ואילך)

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע