chiddush logo

ביקור חולים אלקטרוני

נכתב על ידי הרב יוסי איתן, 19/10/2010

 הקב"ה ביקר חולים דכתיב: "וירא אליו ה' באלוני ממרא" אף אתה בקר חולים [סוטה,יד,א]

                           

מצוות ביקור חולים רבה ונעלה היא. אם הקב"ה ירד לבקר את אברהם, ק"ו אנו. וכתב השל"ה שזו מצווה בגוף, בנפש [תפילות] ובממון. ידועים סיפורים רבים על תָנָאים ואמוראים [נדרים,לטוחכמי התורה לדורותיהם שטרחו הרבה כדי לקיים חסד זה עם החולים. אף מצינו שאנשים מבקרים נשים [ערוך השלחן,של"ה,י"א] כמובן לפי כללי הצניעות וללא הרבות שיחה.

הביקור מועיל לחולה בשלושה דברים: 1.עידוד 2.עזרה פיזית 3.תפילה בנוכחותו –"וכל שביקר ולא ביקש עליו רחמים –לא קיים המצווה" [רמ"א,יו"ד,שלה,ד].   

התקשורת המודרנית מאפשרת פעולות רבות ללא מפגש פיזי. במכשיר הskipe ניתן אף לראות את המדבר. פוסקי זמננו דנו האם ניתן לקיים מצוות ביקור חולים בטלפון. הגרמ"פ סבר שבמידה מסוימת מקיימים, אבל אין יוצאים ידי חובת המצווה בשלמותה, כי עזרה פיזית אין כאן. מאידך, האמצעים האלקטרוניים מאפשרים להרבות תמיכה ועידוד, וגם תפילה, שבוודאי אין לזלזל בחשיבותם כלפי החולים, גם ללא נוכחות. יתרה מזאת, פעמים רבות יש בני משפחה או צוות רפואי/סיעודי המספקים את הצרכים הפיזיים, וזרם של מבקרים עלול להפריע לחולה, והוא עצמו מעדיף שלא ירבו בכך. במצבים כאלה בוודאי יש "ביקור חולים" בשיחה טלפונית, ואם גם זה קשה לחולה –באמצעות דוא"ל או מסרוני sms. אמצעים אלה יעילים גם במקרים בהם הביקורים עלולים לסכן את החולה, כגון שהוא בבידוד שמא יחשף לזיהומים, או שמחלתו מסוכנת ומדבקת ועלולה לסכן את מבקריו. וכתב המנחת-יצחק[ב,פ"ד] שהביקור הראשון צריך להיות ממשי, ולהמשיך ההתעניינות גם בדרכים האלטרנטיביות, שניתן לעשות יום יום.

מצוות ביקור חולים כוללת אפוא חסד, חיזוק נפשי וחום רגשי, וכמובן גם חיזוק אמוני.

  

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע