chiddush logo

פרפראות

נכתב על ידי שמואל, 14/10/2010

 

                                                         

"ויאמר ה' אל אברם: לך-לך מארצך…" (בראשית  י"ב, א)


רש"י מציין מלשון הכתוב "לך-לך", שהקדוש-ברוך-הוא הבטיח לאברהם שהליכתו לארץ החדשה תהיה להנאתו ולטובתו, כמובא בהמשך הכתוב: "ואעשך לגוי גדול" (י"ב, ב).

שואל על כך רבי פנחס הורביץ מפרנקפורט, בעל "ה"הפלא"ה": כידוע, נמנית ההוראה "לך-לך מארצך" עם עשרת הניסיונות שנתנסה בהם אברהם אבינו (אבות ה, ג) ואם הקדוש-ברוך-הוא מבטיח כאן לאברהם, שלא זו בלבד שלא יפסיד בהליכתו לארץ, אלא שהליכה זו תהא להנאתו ולטובתו - מה ניסיון יש כאן מצד אברהם?

מתרץ זאת בעל ה"הפלא"ה" בהסבר הבא: כשבא הכתוב לספר על קיום מצוות ה' על-ידי אברהם, נאמר: "וילך אברם כאשר דיבר אליו ה'" (י"ב, ד). בכך מדגיש בפנינו הכתוב, שהליכת אברהם לארץ לא הייתה חלילה כדי להפיק טובת-הנאה בשבילו, אלא רק כדי לקיים מצוות ה'.

אברהם אבינו נבחן אפוא באותה שעה, האם לאחר שהובטחה לו הנאה וטובה בהליכתו לארץ - הוא ילך במחשבה ובכוונה להפיק מהליכתו טובת-הנאה, או שחרף ההבטחה הגשמית שניתנה לו יתעלם מכך אברהם ויצא לדרך מתוך כוונה טהורה וצרופה לקיים מצוות ה', בלא כל פניות צדדיות. ואכן מעיד הכתוב על אברהם, שהלך "כאשר דיבר אליו ה'" ולא נתן דעתו לשום טובת-הנאה שהובטחה לו, ומשום כך נחשבת הליכה זו לאחד מעשרת הניסיונות שבהם נבחן אברהם ונמצא ראוי לשליחות האלוקית הגדולה שהוטלה עליו.

 

"ויהי ריב בין רעי מקנה-אברהם ובין רעי מקנה-לוט, והכנעני והפרזי אז ישב בארץ" (בראשית י"ג, ז)

 

בסיפור על הריב שפרץ בין רועי הצאן של אברהם לבין רועי צאנו של לוט, נאמר: "והכנעני והפריזי אז יושב בארץ". שואלים חכמי ישראל: מהו הקשר בין סוף הפסוק - "והכנעני והפריזי אז יושב בארץ" - לתחילתו: "ויהי ריב בין רועי מקנה אברם ובין רועי מקנה-לוט"?

אלא - אומרים חכמי ישראל - התורה באה כאן ללמדנו, שריב בין אחים והגם שאינו יאה בשום מקום ובשום זמן - קשה ומסוכן שבעתיים בשעה שקיימים שכנים אויבים ועוינים המצפים לריב האחים כדי לנשלם מנחלתם ולרשת את אדמתם, ולא עוד, אלא חוסר האחדות בין חלקי העם הוא שמזמין את האויבים, השמחים לאיד יריביהם המפולגים ויודעים לנצל לטובתם את הריב הקיים בקרב מתנגדיהם. ויפה הדגישו חכמי המדרש על הפסוק שלפנינו: "כשמריבים אחים - מתיישבים הנכרים", כשפורצת חלילה מחלוקת ונוצר פירוד במחנה העברים, התוצאה היא: "והכנעני והפריזי אז יושב בארץ" - הנכרים דוחקים את רגלי העברים מנחלתם ומרחיבים את תחומי היאחזותם בארץ ישראל...

 

 

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע