chiddush logo

מה הקשר בין חנוכה ועליית מחירי הדירות לגאולה הקרובה?

נכתב על ידי ברוך עינב, 30/12/2015

בס"ד


היום השמיני בחנוכה נקרא "וזאת חנוכה", והרי "זאת" היא תורתנו הקדושה, שנאמר "וְזֹאת הַתּוֹרָה אֲשֶׁר שָׂם מֹשֶׁה לִפְנֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל" (דברים ד, מד). מהמילה "חנוכה" מתקבל "חנוך ה(שם)", ללמדנו שהחינוך הטוב ביותר הוא זה שניתן לנו ע"י ד' יתברך דרך לימוד התורה הקדושה, שנאמר: "הפוך בה והפוך בה וכולה בה", וגם: "נֵר מִצְוָה וְתוֹרָה אוֹר" (משלי ו, כג), וכשם שהלהבות שבראש הנרות שמסמלים את התורה הקדושה עושות כל שביכולתן כדי לעלות למעלה בשאיפה לחזור למקור ממנו הגיעו, השמש, כך גם האדם שחלקו העיקרי נמצא בראשו צריך להיות במגמה תמידית של התקרבות א-ל המקום ממנו הגיע, ועיקר האדם הוא הנשמה האינסופית ולא הגוף הזמני, והיא הרי חלק אלוקה ממעל, חצובה היא מתחת כיסא הכבוד, והתהליך הזה הוא נצחי ואינסופי, שהרי אחד משמותיו של הקב"ה זה האינסוף ב"ה, וכך מי שעובד את ד', מתבטל אליו, ועושה את רצונו יתברך נמצא בתהליך קבוע של התעלות בקדושה וטהרה, חכמה, בינה ודעת, אמונה ובטחון, אהבה ויראת הרוממות כלפיו יתברך יחד עם דברים רבים נוספים שקצרה היריעה מלפרט.


המצוה הראשית והחשובה מכולן שעוזרת לאדם במשימה זו היא מצות תלמוד תורה שהיא כנגד כל המצוות, וכך כשהאדם לומד תורה הדבר שקול לכל תרי"ג המצוות שבתורה. אם האדם היה יודע מה הערך של אות אחת בתורה הקדושה ואיזה עונג, שמחה ונחת רוח הוא גורם לממ"ה בלימודה, הוא היה מבין מה העיקר ומה טפל ומתוך כך כל ענייני העולם הזה היו מפסיקים לעניין אותו. אם היו נותנים לאדם שהלך לעולמו לחזור עם נשמתו וגופו לעולם הזה למשך שעה אחת היה רץ ללא היסוס ובשיא המהירות א-ל בית המדרש הקרוב ביותר ולא עוזב את התורה במשך כל הזמן הזה, מאחר ובעולם הבא הכל ברור ואין שום ספקות לגבי קיום הבורא ומעלת התורה.


מצד האמת אדם שעשה מצוה אחת הוא הרבה יותר עשיר יותר מסך כל האנשים העשירים ביותר בעולם מבין הגויים כמובן מאחר ואין יהודי שהוא חסר מצוות, והחשבון הוא פשוט מאחר והעולם הזה הוא שפל וזמני ויהיה רב העושר החומרי שצובר האדם אשר יהיה, הוא יוכל ליהנות ממנו במשך עשרות שנים לכל היותר שעוברות הרבה יותר מהר ממה שחושבים, כשאי אפשר להתעלם ממה שמבטיחה לו התורה: "מַרְבֶּה נְכָסִים מַרְבֶּה דְאָגָה" (משנה אבות ב, ז), ובנוסף שיש כאלה שחרף עושרם המופלג אינם יכולים ליהנות מחלקים גדולים ממנו.


לצורך המחשת העניין הזה אספר כאן על אדם שפגשתי לפני מספר חודשים בתחנת האוטובוס ששיתף אותי שהיה בבדיקות בקופת החולים מאחר ואינו חש בטוב לא עלינו ולא עליכם, והוא מרגיש תחושה שמורכבת מצער, בלבול וכאב, מאחר ומחכות לו בביתו שלוש מכוניות אך אין לו כל אפשרות ליהנות מהן והוא נאלץ לנסוע באוטובוס.


הסיבות הללו מתגמדות לעומת הסכנה העיקרית שאותו עשיר מכניס את עצמו לתוכה והיא התרחקות מהקב"ה לא עלינו ולא עליכם, מאחר ואחד שחושב שיש לו הכל, בחינת עשו, עלול להפסיק להתפלל א-ל ד' מתוך מחשבה פסולה שפנייה אליו יתברך נועדה רק לצורך בקשות ולו הרי כבר יש הכל. תפילה כזאת נקראת תפילת הב-הב, וחשוב לזכור שלא פחות חשוב הוא לשבח ולהודות לממ"ה על כל החסדים, הטובות, הניסים והנפלאות שהוא תמיד עשה ועושה לנו ולכל בני עמנו, ומתוך זה יכול הוא ליפול ח"ו לחטאים של: "וַיִּשְׁמַן יְשֻׁרוּן וַיִּבְעָט שָׁמַנְתָּ עָבִיתָ כָּשִׂיתָ וַיִּטֹּשׁ אֱלוֹהַ עָשָׂהוּ וַיְנַבֵּל צוּר יְשֻׁעָתוֹ" (דברים לב, טו), "כֹּחִי וְעֹצֶם יָדִי עָשָׂה לִי אֶת הַחַיִל הַזֶּה" (דברים ח, יז) ו"אֲנִי וְאַפְסִי עוֹד" (ישעיהו מז, ח), מתוך זה שהוא עלול לפתח שגעון גדלות והגאוה שבו יכולה לתפוח ולגרום לו לחשוב בטעות שהוא הוא הצליח להשיג את כל הונו וממונו במו ידיו ובכוחות עצמו בלי כל עזרה מאף אחד, ובכך לשכוח את מי שעזר לו להשיג את כל אשר לו, ובכך למעשה הוא עלול לשים את עצמו באותה מחלקה יחד עם הנחש, שאת הקללה אשר קיבל מהקב"ה, שמזונו יהיה עפר הארץ ובכך יהיה מזומן לו בכל מקום, יהיו כאלה שעלולים לפרש בטעות כברכה, שהרי אין קללה יותר גדולה מזו שמנתקת את הנברא מהבורא ב"ה, לא עלינו ולא עליכם. ואם התיאור הזה נראה דמיוני ניקח לדוגמא את הילדים שכבר מגיל קטן עלולים להתנהג בניגוד גמור לחינוך שהם מקבלים בהרגשה שהם חכמים יותר, מתקדמים יותר, משוכללים יותר, מחוברים לעולם ומבינים אותו ואת כלליו טוב יותר מאשר מי שמעליהם, ההורים והמורים שלהם.


רוב האנשים חיים בתחושה שדרך החיים, תפיסת העולם, האמונה ותחושות הבטן שלהם מהוים את האמת האחת והיחידה, כשכל דבר שסותר אותה מוגדר מבחינתם באופן מיידי כשקר גמור, וזה כשלעצמו נוגד את האמת האלוקית שמורכבת מכמה רבדים, וגם אם הם אכן אוחזים בצד אחד של האמת במקרים מסוימים זה כלל לא סותר קיום של צדדים נוספים שמשלימים את האמת האלוקית שכוללת צדדים רבים, שהרי יש שבעים פנים לתורה, ואף אחד לא סותר את רעהו אלא משלים אותו, וזאת גם הסיבה שבכוללים ובישיבות לומדים תורה בחברותא, מתוך רצון הדדי ואמיתי לברר את האמת מכמה זויות כדי לקבל תמונה מלאה ורחבה יותר של האמת האלוקית.


אם ננסה לבחון לעומק את הנושא של התייקרות מחירי הדיור מתוך ההבנה שכל מה שקורה הוא לטובה ובהשגחה פרטית מדוקדקת לפרטי פרטים, נוכל לגלות את המגמה האלוקית ש-ד' יתברך מנסה להוביל מהכיוון הזה. ידוע שבחבלי משיח יהיו נסיונות ומבחני אמונה קשים מאוד ורק מי שיהיה טעון בתורה ומצוות יוכל לעבור את כל המשוכות בהצלחה ובשלום.


במכת החושך נעשה בירור בתוך עם ישראל ורק עשרים אחוז נשארו בחיים. רק אלו שהאמינו והיו מוכנים לקבל ולהתאים את עצמם למציאות האלוקית החדשה בדמות הגאולה שעמדה לפתחם ובמקביל להשתחרר מחבלי השעבוד, הטומאה והעבודה הזרה, זכו להתקבל ליחידת העילית המובחרת של ד' יתברך ולהשתייך לעם הנבחר, בידיעה שמצוה היא מלשון צוות וצוותא. לעומתם, אלו שתרבות מצרים התקבעה בליבם עד כדי כך שהתקשו להשתחרר מהשעבוד לחומריות, לתאוות האסורות, להרגלים הישנים ולנוחות שתעתעה בהם בחסות היצר הרע, לא הצליחו לשרוד את תהליך הבירור, מאחר ונוצרה בקרבם "תפיסת עולם" (תרתי משמע) שגויה שגרמה להם להעדיף את הבית הקבוע והבטוח שלהם מחד ומאידך הזמני והמוגבל אליו התרגלו מאשר את הגאולה עם כל ההבטחות המבטיחות שמתלוות אליה.


יוצא מכאן שדרך החיים של אותם שמונים אחוז עמדה בניגוד גמור למהלך הטבעי של הבריאה שמעצם הגדרתה שואפת להתעלות תמידית בכל זמן, מקום ומצב אפשריים וכך הגלגל המשיך להסתובב אך הם סירבו להמשיך להתגלגל איתו ובכך הוציאו את עצמם מהמשחק. הם לא היו מוכנים להתבטל למציאות האלוקית ולרצון ד'.


בירור דומה עתיד להתרחש לקראת הגאולה העתידה, שהגאולה הקודמת תחויר לידה.


אך כיצד מחירי הדירות שהולכים ועולים בשנים האחרונים מרמזים על הגאולה הממשמשת ובאה אלינו?


כל חייהם של עובדי ד' המאמינים מלאים בתורה, מצוות, יראת שמים ומעשים טובים וגם בעולם החומרי הזה הם מוצאים את הכוחות הפנימיים והנפשיים הנדרשים ומתגברים על כל הנסיונות, הקשיים והמבחנים הרוחניים כדי לסלול את דרכם לעולם הבא, ומתוך כך כל עולם המושגים שלהם מותאם למגמה האלוקית הזאת ואין להם זמן מיותר כדי לחשוב במושגים של העולם הזה, ובין היתר גם רכישת דירה עם ארבעה קירות מוגבלים מאוד לא נמצאת ברשימת המשימות והחלומות שלהם מאחר והם עסוקים בבניית הבית האינסופי שלהם שאין לו גבול בעולם הבא.


לעומת זאת, אלה שתרבות המערב ה"עשו"ית השתרשה בליבם עד כדי כך שהם מוכנים לזנוח חיי עולם בתמורה לחיי שעה, ולמעשה במקום ללמוד תורה, להתפלל ולעשות מצוות ומעשים טובים, עיקר יומם מוקדש לעבודה, קניות, חיי נהנתנות וחומריות ומטרתם העיקרית היא להשיג בית מפואר ומכונית יוקרית, שאין סמלים מובהקים מהם עבור השעבוד לעולם השפל והחומרי הזה, שעוד בעולם הזה ואף בדור הזה כופים הם על עצמם להיות העבדים החדשים של פרעה החדש שידוע ביכולותיו המרשימות לשנות פנים ולהחליף מסיכות בכל דור ודור, וכל זאת מבלי שאף אחד יכריח אותם או יבקש מהם כמו שהיה עם פרעה במצרים. הם עושים את זה מתוך בחירה ורצון חופשיים, שאמנם מוכיחים עד לאן מאפשרת זכות הבחירה החופשית שהעניק הקב"ה לכל אדם להגיע אך במו ידיהם מנתקים הם את עצמם ממקור החיים, מהנצח והאינסוף ולמעשה גם מעצמם, שרחמי שמים יהיו עליהם.


יוצא שמבלי לשים לב מחירי הדירות הגבוהים מכריחים את האדם לבחור צד, שמגדיר את הרמה הרוחנית ומהותית בה הוא אוחז - האם יוותר על המירוץ המטורף אחר הדירה ותשלומי המשכנתא כדי להתמקד בעשיית התפקידים לשמם הגיע לעולם, או שמא יחשוב שהמטרה העיקרית לשמה הגיע לעולם הזה היא כדי להשיג דירה ומכונית מתוך נקודות המוצא הפסולות שאין דבר מעבר לעולם הזה והכל מתחיל ונגמר כאן.


ד' מעמיד בפני האדם את הבחירה לעבור אותו יתברך או את הדירה והמכונית, ואכן יש בקרבנו לא מעט אנשים שמוכנים להיות עבדים של הדירה שהם גרים בה והמכונית שהם נוסעים בה כאילו היא בראה ומחייה אותם ומעניקה להם את כל צרכיהם מבחינה רוחנית ומבחינה גשמית. מסקר שבוצע חודשים ספורים טרם כתיבת מילים אלה נמצא שהאנשים המאושרים ביותר נמצאים בבני ברק ולא בגלל ששם יש את המספר הגבוה ביותר של בעלי הדירות, אך אם יתבצע סקר שיבדוק את רמת האושר של אנשים בני חמישים ושישים שלא מגדירים את עצמם כשומרי תורה ומצוות שסיימו לשלם על הדירה והמכונית שלהם אף אחד לא יופתע אם הנתונים יהיו הפוכים, מאחר ואחת השיטות הידועות של היצר הרע לשעבד את האדם לעולם הזמני והסופי הזה ובכך להרחיק אותו מהעולם הבא שלו, מהנצח ומהאינסוף, היא באמצעות המחשבה שהאושר שלו הוא פועל יוצא של ההון העצמי והרכוש הגשמי שלו.


אחת ההוכחות המוצקות והחד משמעיות שיכולות לעזור לנו לחשוף את השקר הגדול שמגולם ברדיפה אחר החומריות היא הנושא של תופעות טבע הרסניות כמו רעידות אדמה, צונמי וסופות הוריקן, שבמשך שניות ספורות יכולות למחוק מפעל חיים של כמה דורות מבחינה גשמית, ואז אפילו חברות הביטוח לא תוכלנה לעזור להם כי הן בעצמן תצטרכנה לפנות לחברות הביטוח שלהן, וגם הן כנראה לא תוכלנה לעזור. יוצא שאותם אנשים איבדו לא רק את העולם הבא אלא גם את כל ההון החומרי שצברו בעולם הזה ונשארו קירחים מכאן ומכאן, אלא אם יקחו את עצמם בידם מאותה נקודה ואילך, יפתחו דף חדש ויתחילו לצעוד בדרך ד', התורה והמצוות. לעומת זאת, כל התורה, המצוות והתפילות של עובדי ד' לא יכולות להימחק מהם. הם קנו את זה בקניין אמיתי ובעמל רב. זה שלהם. לנצח. וכך עובדי ד' מרויחים גם את העולם הבא וגם את העולם הזה. הם יודעים שגם השכונה המפוארת ביותר יחד עם צי המכוניות היוקרתי ביותר שיש בעולם הזה מתגמדים בלשון המעטה מפרומיל של החלק הקטן ביותר שמחכה להם בעולם הבא. ראיות למכביר ניתן לקבל מחוזרים בתשובה שלפני שעשו את הצעד הנכון היו שקועים בתאוות העולם הזה וחשבו שהם יודעים איך ליהנות, לבלות ולעשות חיים והיו בטוחים שהם ממצים את החיים עד תום עד לאותו רגע שהם לעולם לא ישכחו בו אור קטן של קדושה חדר א-ל לבם וגרם לכל אורות הטומאה להחויר ולהתפוגג. ישנם אנשים שמחזיקים כלבים אימתניים ומערכות משוכללות של אזעקה וצילום במערכת סגור כדי להרגיש בטוחים, אך אם היו מכניסים הם את הקב"ה ואת התורה לביתם הם היו מרגישים הרבה יותר בטוחים.


לדוגמא נספר כאן על ר' ניסים כהן, שהעובדה שיש בבעלותו בית מפואר שממוקם בשכונה מפוארת לא מונעת ממנו להקדיש אותו ל-ד' יתברך ולמלא אותו בתורה ובמצוות, בקדושה ובחסדים, וכך כל שבוע מגיע לביתו רב אחר למסור שיעור מרתק ברוח היהדות בנושאים שמעניינים כל אדם, ועשרות יהודים שצמאים לדברי אלוקים חיים, בין אם הם יודעים ומרגישים בכך ובין אם לאו, באים ויושבים בצניעות ובהפרדה מלאה ומקשיבים בשקיקה למוצא פיהם של שליחי ד' מארגון ערכים. עבודת קודש שמתורגמת לאורות גבוהים ושמחה, הנאה וסיפוק עצומים שכל אחד מהמעורבים בדבר זוכים להם. ר' ניסים ביחד עם בני ביתו מארחים את הקהל הקדוש במסירות נפש, באהבה ובשמחה ועם חיוך ואכפתיות, ללא כל צורך בתשלום מחד ומאידך מוסיפים גם כיבוד קל, שתייה חמה ואף דיסקים וחוברות שמלאים בחומר צפיה, האזנה וקריאה תורני מרתק והכל בחינם לזיכוי הרבים, מתוך אהבת ד', אהבת התורה ואהבת ישראל שבאים לידי ביטוי בצורה נפלאה שבוע אחר שבוע. ברור לכולם שלפנינו ניצב אדם שמבין היטב שאת כל העושר לו זכה הוא קיבל ישירות מאת ד' בהשאלה, לא מסתנוור ממנו ולא חושב רק איך לנפח את חשבון הבנק שלו יותר ויותר אלא חושב איך הוא יכול להחזיר לבורא עולם על כל החסדים והטובות להם זכה, ולקרב כמה שיותר יהודים א-ל אביהם שבשמים, א-ל התורה, א-ל הקדושה, א-ל האמת וא-ל עצמיותם.


להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע