chiddush logo

טענת רחל כלפי יעקב

נכתב על ידי אבי רבינוביץ, 15/8/2010

"ותאמר אל יעקב הבה לי בנים" (ל, א)

מדברי רחל משמע כאילו היא מאשימה את יעקב בכך שאין לה בנים. אבל הרי אין צדק בטענה זו, שהרי העובדה שיעקב הוליד בנים מלאה מוכיחה שהבעיה היתה עם רחל ולא יעקב. ואמנם יעקב עונה: "התחת אלקים אנכי אשר מנע ממך פרי בטן" (פסוק ב).

אפשר להציע כמה הסברים לטענת רחל:

א) רחל ראתה ששנאת יעקב ללאה גרמה לכך שה' נתן ללאה זרע, כמו שכתוב (כט, לא): "וירא ה' כי שנואה לאה ויפתח את רחמה ורחל עקרה". לכן רחל חשבה שגם היא תלד אם תהיה "שנואה", ועקב כך היא ניסתה להרגיז את יעקב כדי שישנא אותה, והצליחה: "ויחר אף יעקב ברחל ויאמר התחת אלקים אנכי אשר מנע ממך פרי בטן?".

ב) רחל האשימה את יעקב שבגלל שנאתו ללאה גרם לכך שה' נתן ללאה בנים ומנע מרחל בנים, כעונש, וכדי לתת ללאה עדיפות; והתשובה של יעקב היתה ששתי האחיות היו עקרות מטבען, וגם אילו לאה לא היתה שנואה, רחל לא היתה יולדת, שהרי מבחינה טבעית שתיהן היו עקרות.

ג) רחל סברה שהטעם שה' בירך את שרה אמנו שתלד, הוא בזכות שהכניסה את שפחתה הגר לאברהם כצרה, כדי שיוליד ממנה בנים. גם רחל עשתה מחווה מיוחדת בנתינת הסימנים ללאה כדי שלא תתבייש מפני ליעקב, ולכן חשבה שמגיעה לה ברכה עקב המחווה שעשתה.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע