chiddush logo

כל אדם הוא עבד, השאלה היא רק "של מי"!

נכתב על ידי אברהם לוי, 10/8/2010

כל אדם הוא"עבד"

השאלה היא רק - עבד של מי!

  כִּי תִקְנֶה עֶבֶד עִבְרִי שֵׁשׁ שָׁנִים יַעֲבֹדוּבַשְּׁבִעִת יֵצֵא לַחָפְשִׁי חִנָּם: (שמות כ"א ב').

   לפני אלפי שנים חיפש בורא עולם חתן לביתוהיקרה - התורה. בורא עולם חיזר אחרי כל האומות והציעה להם להיות מחותנים שלו, אךהם פסלו את ההצעה ולא הסכימו - מחמת שיצר הרע היה יקר להם יותר מהתורה, והם לאחפצו לוותר על לא תרצח ולא תנאף ולא תגנוב...

    אך היה עם אחד קדוש וטהור אשר נמשך אל האורוהסכים להקריב עבור כך את החופש והדרור, העם הנפלא הזה הוא עם ישראל, אשר הכריז אתהמילים הגבוהות ביותר - "נעשה ונשמע", ומאותו רגע הוא הפך "לבןיקיר" של בורא עולם, וזכה לתואר המתוק והמרגש ביותר - לכינוי עם ה' (במדבר י"אכ"ט), ומאז ועד עתה התואר הנפלא הזה מלווה אותו.

   אלא שיש איזו נקודה קטנטונת אשר חובתנו לתתעליה את הדעת ולבאר ולברר אותה, וכל עוד לא נעשה זאת, אנו מחמיצים את תכליתנו ומעלתנו- ואין שטות גדולה מזו.

   מה כוונת המשורר החזן והפייטן?

   רבים מנפנפים בדגל היהדות, ונהנים מכך שבתעודתהזהות שלהם כתוב "לאום - יהודי". ישנם אפילו גויים אשר מנסים לזכותבתואר הנכבד הזה, ולשם כך מוכנים הם להזיל ממיטב כספם וזהבם, העיקר שיזכו לקבל את התעודההנכספת המכנה אותם במילה "יהודי".

   ונשאלת השאלה: מה באמת עומד מאחרי מילת הקסם"יהודי"?

   נשאל זאת בצורה אחרת, אך יותר ישירה: אם נחפשאת היהודי המושלם ביותר ונרצה להגדירו במילים ברורות ומתמצתות, איזה מילים נכתובעליו?

   התשובה לחידה הסבוכה הזו נמצאת בתפילת עמידהשל יום השבת, כאשר משה רבנו, בחיר האומה, האיש שמגיע לו את התארים הכי גבוהיםונעלים, זוכה שם לתואר "עבד נאמן לה' ולתורתו", אשר מקורו בפסוק לֹא כֵןעַבְדִּי מֹשֶׁה, בְּכָל בֵּיתִי נֶאֱמָן הוּא (במדבר פרק י"בז').

   ולמען הסר ספק ולב מפקפק וְשֵֹכֶל עקשןומתחמק, נציין כאן שלא רק משה רבנו זכה לתואר הנשגב עבד ה', אלא זהו תואר שזכו בורבים מנבחרי האומה, ונביא מקבץ קצרצר מהרשימה הארוכה הזרועה בתנ"ך בכל פינה:

   אַבְרָהָם עַבְדִּי (בראשית כ"ו כ"ד), 12השבטים- עַבְדֵי אֱלֹהֵי אָבִיךָ (בראשית פרק נ' י"ז). דָּוִד עַבְדִּי (שמואל ב' ג' י"ח), עַבְדִּייְשַׁעְיָהוּ (ישעיהו כ' ג') יַעֲקֹב עַבְדִּי (ישעיהו מ"ד א'), כָּלעֲבָדַי הַנְּבִיאִים (ירמיהו ז' כ"ה), עַבְדִּי אִיּוֹב (איוב א' ח'), המשיח- עַבְדִּי צֶמַח (זכריה ג' ח', עיי"ש באבן עזרא), כולם מכוניםבתואר עבד ה'.

   האמת היא שהנביא מכנה את כל היהודיםבתואר עַבְדֵי ה' (מלכים ב', ט' ז'), שהרי על כל היהודים בורא עולםהכריז בתורתו את המילים כִּי לִי בְנֵי יִשְׂרָאֵל עֲבָדִים, עֲבָדַי הֵם אֲשֶׁר הוֹצֵאתִיאוֹתָם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם (ויקרא פרק כ"ה נ"ה).

   לסיכום: עם ישראל מכונה במילים הנפלאות ביותר,בתואר עַם ה' (במדבר י"א כ"ט), אך מצד שני הוא גם מכונה במילים עַבְדֵיה' (מלכיםב' ט'), וזהו תפקידו ומעלתו - וזה לא סותר.

   כמובן שכל תינוק של בית רבן - ואפילו זאטוטהלומד בגן, אם מוחו מבין עניין - ולא שולט בו ערפל ובלגן, יודע בצורה ברורה וחדה שאיןחיים מתוקים ונפלאים יותר מחיי תורה המושתתים על קדושה וטהרה.

   אך מחמת שישנם (מיעוט), החושבים שמי שמתבטללה' ותורתו - מפסיד בכך את חירותו והופך להיות עבד מסכן, משום כך נציין כאן פנינהנפלאה, ונצהיר בפה מלא את ההצהרה הבאה:

   אין אף אחד בעולם שהוא ציפור דרור המשוחררמעבדות ולא כפוף לשום סמכות - ועושה מה שבא לו, אלא כל אדם באשר הוא, הוא עבדשל מישהו! או של בורא עולם, או של... היצר והתאוות.

   שהרי לכל אדם הבריא בנפשו, יש הנאות ותאוותומאוויים וחשקים ורצונות - אשר הוא מנווט על פיהם, וזה מה שמעסיק ומעניין אותו כלהזמן.

   במילים אחרות, כל אדם הוא עבד לתאוותיו ויצריוונמצא במאסר הזה בתמידות, ומטבעו הוא שואף אל הרע, וחכמנו היקרים גילו לנו זאתבמילים ברורות ומפורשות, וזו לשונם: "גזל ועריות", נפשו של אדם מתאווהלהן וּמְחַמֶדֶת אותן (מכות כ"ג:).

   מי שמדפדף קצת בהיסטוריה הרחוקה והקרובה, מגלהשרוב ככל אלו שנפלו ונתפסו בקלקלתם, הפרשייה שלהם עסקה בגזל (שוחד והונאה),או בעריות, ומדובר באנשים שהיה להם כל טוב וכל משמני ומטמוני ומנעמי העולםהזה, ולמרות זאת הם נשלטו ונגררו על ידי יצרם בצורה הרדודה ביותר. וכמו תמיד, נביאמספר דוגמאות על קצה "שן" המזלג, כדי למנוע מהעקשנים לחשוב אחרת.

   תאוות העריות: אצל אנשי סדום ועמורה זוהייתה השיטה והקבלת פנים לאורחים (בראשית י"ט ה', עיי"ש במפרשים). * שְׁכֵםבן חמור היה לו כל טוב, ולמרות זאת הוא לא עמד בפיתוי שנקרא "דינה" (בראשית ל"ד ב'). *גם סיסרא הבריון נפל ברשת זו, אשר נפרסה בידי הצדקת יעל (שופטים ה' כ"ז). *הנושא המרכזי במסיבת וסביבת אחשוורוש, היה "מי האישה היפה ביותר"...אחשוורוש גם ניסה להוכיח שאצלו נמצא המטמון, וביקש מאשתו... (מגילה י"ב:). *הגמונו של מלך יוון אשר שלט בכיפה ובמפה ולא היה חסר לו מאומה, היה עבד נרצעליצריו, וחקק במחוזו שכל אישה העומדת להינשא - תינשא לו תחלה (כתובות ג:, ועייןעוד במאירי כתובות י"ב. ד"ה אמר המאירי). * מלךיוון גם הוא היה אסיר כמוהו בשבי התאווה, ובזכות זה הצליחה יהודית ביתו של רבייוחנן כהן גדול - להורגו. (קשו"ע קל"ט ג' הביא המדרש באורך).

   ושמא תאמר שבגויים עסקינן - אך עם ישראל נקימזה, דע לך שטעות בידך, וכמו הסיפור הידוע של "פילגש בגבעה" (שופטים י"ט),ומדובר שם בעבירה ציבורית וסיטונאית של יהודים רבים, כאשר בפסוק האחרון שם נאמרכך: לֹא נִהְיְתָה וְלֹא נִרְאֲתָה [תועבה] כָּזֹאת, לְמִיּוֹם עֲלוֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵלמֵאֶרֶץ מִצְרַיִם עַד הַיּוֹם הַזֶּה. כמו כן ידוע מעשה "אמנון ותמר" (שמואל ב', י"ג),שאמנון הנסיך אשר לא חַסָר לו דבר - חוץ מהנערה תמר, ולמרות שיכל להתחתן איתהבהיתר (שמואלב', י"ג י"ג רש"י ומלבי"ם שם), תמר אפילו הסכימהלכך (כמבוארשם בפסוקים), אך יצר התאווה סימא את עיניו ועיוור את מוחו ודרדרו לשפל נוראואכזרי, וההמשך ידוע, כפי המפורש שם בפסוקי הנביא.

   אכן מי שלא ממליך את הבורא ותורתו על תאוותו, חסרלו כלים רוחניים להתמודד והוא נמצא בבעיה גדולה, ולא משנה אם הוא יהודי או לא.

   תאוות הממון: הְעֶבִירָה אנשים רבים וטוביםעל דעתם ודתם - למרות שלא חַסָר להם דבר. תאווה זו לכלכה המון - בענייני ממון,הונאה, הלבנת הון... וכבר ידוע שהמפורסמות אינן צריכות ראיה, אך לכבוד העקשן התורןוהמרדן אשר חושב אחרת, נגיש את התקציר הבא:

   דודו ואנונו, ראש היחידה למודיעין וחקירות ברשות המסים - הנחשבתלמקבילה ליחידה הארצית לחקירות הונאה, נחקר בחשד לקבלת שוחד. * שופטי כדורגל [יוחנן צ'יבוטרו ובריק תחסין וחיים מירובסקי] הורשעו בקבלת שוחד, כדי להטותתוצאות של משחקים בהם שפטו. המשמעות היא נזק למהמרים, ואכמ"ל בנושא מטופש זה.* עיין ערך הנשיא וייצמן וסיבת פרישתו.

   זה לא סוד שהרשימה עוד ארוכה - וכל יום מופיעבעיתון התורן היומי והחשוד המרכזי בנושא זה, אך למה להכביר בדוגמאות אם אפשרלהעלות כאן סקר מדהים שמגלה בדיוק מה חשים תושבי מדינתנו החמודה והקטנטונת,וכדלהלן:

  כחלק ממדד השחיתות העולמי לשנת 2009, נערך סקר כללעולמי על ידי עמותת שבי"ל [הסניף הישראלי של ארגוןtransparency international], הסקר נערך בקרב 73,000 איש ב-69 מדינות, ומזכה את מדינתנו החמודהבכבוד הבא:

   82% מהציבור מעריך כי המגזר הציבורי בישראלהוא המושחת ביותר... 40% מהציבור בישראל רואה במפלגות הפוליטיות כמושחתות ביותר,עם דירוג של 4.3 מתוך דירוג של 1 עד 5, (בקיצור, 86%)... 23% מהישראלים מעריכים כיהכנסת היא המושחתת ביותר... 19% מהישראלים רואים בפקידי השירות הציבורי אתהמושחתים ביותר... 40% מהישראלים השיבו בסקר כי שילמו שוחד שעמד בממוצע סביב 10%מהכנסתם השנתית... על השאלה "עד כמה חמורה הבעיה של שחיתות פוליטית בעניינימקרקעין", ענו 64% כי הבעיה חמורה עד חמורה ביותר. (הכתבות המדויקות לכלהנ"ל, שמורות במערכת עלון הוד השבת).

   לאורהנ"ל מתברר שאין דבר כזה "אדם חופשי", אלא כולם עבדים, רק השאלההיא "למי". או שהאדם מקבל עליו עול תורה ומצוות וחי במסגרת התורניתוהופך להיות עבד לבורא עולם הרוקד לצלילי התורה הטהורה והצרופה, או שהוא חי לפיהמסגרת "מה שבא לי", כאשר הקווים האדומים שלו והמסגרות שהוא מציב לעצמו זזיםבהתאם לנתוני השטח, ובעצם הוא מופקר במערכה האכזרית אשר מנהל נגדו היצר. [זה גם ההסברהמדויק שעומד מאחרי המילים הכבירות כמו "הבטחתי, אבל לא הבטחתי לקיים",או "דברים שרואים מכאן לא רואים משם"].

   נחזור על המסר הנ"ל עוד פעם, כדי שנתרגללתמליל ולצליל: כל אדם בעולם הוא עבד ונמצא בתוך מסגרת. השאלה היא של מי!או שהוא רוקד לצלילי היצר, או שהוא צועד על פי תורת משה. אך פרפר חופשי ומאושרומשוחרר מכל עול ומסגרת, אין דבר כזה!!!

   ממילא, למה לא לבחור "במסגרתהתורנית"? מדוע עדיפה המסגרת השנייה? למה לראות את המעבר לעולם התורה"כמאסר"? מדוע לא לקרוא לזה "מעבר ממסגרת למסגרת"? עד היוםהיינו עבדי היצר - ומעתה אנו עבדי ה'. האין זה כך?

   לאחר שהבנו שהאדם היהודי הוא עבד ה', זותכליתו ומטרתו - ואף תואר הכבוד שלו (כמו שראינו אצל משה), נעבור לפסוק הבא - אשרעל פניו אינו קשור אלינו, אך אם נתבונן בו בשפת הגימטרייה, נגלה בו מטמון גדול,סוד ויסוד עצום, הקשור אלינו עד מאוד.


כִּי תִקְנֶה עֶבֶד עִבְרִי שֵׁשׁ שָׁנִים יַעֲבֹד וּבַשְּׁבִעִת יֵצֵא לַחָפְשִׁי חִנָּם (שמות כ"א ב')

     -1 - הפשט

 

   - 2 הגימטרייה

כִּי תִקְנֶה

גימטרייה 585

היהודי המושלם מכונה

585 עם המילים

עֶבֶד עִבְרִי

גימטרייה 358

עבד עברי

358

שֵׁשׁ שָׁנִים יַעֲבֹד

גימטרייה 1086

זה מתכון טוב לאושר

1086 עם המילים

וּבַשְּׁבִעִת

גימטרייה 780

אדם שצועד היטב בדרך זו

780

יֵצֵא לַחָפְשִׁי חִנָּם

גימטרייה 628 עם הכולל

זוכה לשמחה גדולה מאוד ולכל הטוב

628


   אכן המסר הוא חד וברור כראש הגפרור. האדם הואעבד עברי לבוראו, אך זה גם סוד הקסם שלו ומקור אושרו. ומי שמתבונן בגימטרייההנ"ל, מגלה שהגימטרייה של המילים שֵׁשׁ שָׁנִים יַעֲבֹד, הם גםהגימטרייה של המילים זה מתכון טוב לאושר. ללמדך שזה ממש כך! על פניו אתהרואה עבדות והתבטלות לבורא, ביטול החופש והדרור, אך זה לא סותר שמאחרי זה מסתתרהאושר הרוחני האמיתי, ואין מתכון מוצלח יותר מזה.

   אין ספק שכעת כולם מרימים גבה או שתיים, ומישיש לו שלושה גבות מרים את שלושתם! שהרי כיצד ניתן להבין ולהאמין, שדווקא מתוךאיבוד החופש והחירות וקבלת עול העבדות של הבורא ותורתו, מגיע האדם אל האושר הרוחניושלוות הנפש? הרי זה שתי דברים מנוגדים. לא כך?!

   את התשובה לשאלה הזו, טמן בורא עולם בלימוןוברימון ובאפרסמון והמלפפון. מה הכוונה?

   יום אחד החליט מושיקו להיות גנן. הוא יצא אתביתו, חבש את הכובע טמבל, נכנס למגפיים, לקח הטורייה, ארגן איזה גרעין של פרי, הכיןלו גומה וטמן אותו עמוק באדמה, כדי שְׁבִּרְבוׂת הימים יהפוך גרעין זה לעץ עבותעתיר פירות, בעל אשכולות כבדים וטעימים.

   והנה, למחרת שב מושיקו לזירת האירוע, הזיז אתהעפר, אך העץ המיוחל עוד לא גדל. הוא המתין יום נוסף ויצא אל השטח, וגילה רקריקבון ועובש וריח. חלפו שבועיים ימים, מושיקו שב אל המקום, אך הפעם הוא לא מצא"כלום"! הגרעין שהטמין - הרכיב והתכלה, ואבד שמו וזכרו מן העולם.

   מושיקו ביכה את האבידה הגדולה והעבודה הכבירה,והיה בטוח שהמצב בטטה וכל השקעתו ירדה לטמיון. אך כעבור שנה הוא חוזר שוב למקום,וראה זה פלא. עץ ירוק ומתוק חדש נגלה לעיניו, העץ פורס את ענפיו לקראתו בברכת"שלום עליכם"... נעים להכיר... שמי "אבוקדו".

   מושיקו שעמד נסער על מקומו, ניגש לחכם"אבוקדו" הצעיר ושאל אותו: מי הרשה לכבודו לגור בתחום שלי? ואבוקדול'ה הנחמדמשיב לו "אתה". מושיקו לא קונה את הדברים - ושואל שוב! מי שם אותך כאן?ושוב פעם אבוקדו עונה "אתה". מושיקו לו נכנע לחוצפן הקטן, ומטיח בפניואת כל האמת, וכה אומר לו:

   באמת לפני שנה הכנסתי כאן גרעין לאדמה. אךמבדיקה ברורה שערכתי ומעקב אישי שעשיתי, התברר למעלה מכל ספק שהגרעין הזה הרקיבוהתכלה ונמחה, ומאז לא הכנסתי לכאן גרעין חדש. אם כן כיצד יתכן שאני שמתי אותך פה?

   חייך חכם אבוקדו והשיב: כנראה אתה גנן מתחיל,וחושב שיש כאן איזה תרגיל. אך תן לי את הזכות להחכים אותך ולאלפך בינה.

   דע לך שבעולם הזה יש הרבה פלאות ונפלאות אשרחקק הבורא יתברך, ואחד מהם זה "הזריעה באדמה". וכאשר אדם מכניס גרעיןלאדמה, אומנם אותו גרעין מתכלה ואובד, אך מאותו ריקבון נוצר העץ הנכבד עם האשכולותהעסיסיים והמתוקים והטעימים.

   ומדוע עשה ה' כך בעולמו? ללמד את האדם שישנםדברים טובים שניתנים להשגה - רק מתוך התבטלות והפסד. וכמו שהזרע האבוד הואהמתכון של העץ הפורח, ממש כך פועלת גם "הזריעה הרוחנית", ואותה עבדותלבורא אשר מתפרשת אצלנו "כביטול החופש והדרור והאושר", דווקא היא זושמביאה לאדם את הפריחה הרוחנית והאושר האמיתי, ואת איכות החיים הרגועים והשלווים.

   וכבר ידוע שהאדם נמשל לעץ השדה (דברים כ' י"ט)והרבה מוסר ואורחות חיים הוא יכול ללמוד ממנו, וזו אחת הדוגמאות לכך. (עיין במאמר שזיכהאותנו הבורא לכתוב על ט"ו בשבט, תחת הכותרת: ראש השנה לאילנות?! שהאילנותיחגגו לבד - מה הקשר אלינו? ותמצא שם 18 אורחות חיים שמלמדנו העץ).

   אכן המצוות הם ממש כך. הם נראות הפסד וביתמעצר. אך כאשר מקיימים אותם עם לב חם ורחב לבורא עולם, מתברר שהם מכניסות לחיים כלכך הרבה מתיקות וטעם טוב, והם הגדר והמסגרת שלו להימנע מכל הכישלונות - הגשמייםוהרוחניים!

   בתורה ובמצוות יש הוראות מדויקות על הלכותשכנים, דיני הונאה, כיבוד הורים, כללים ברורים בהלכות גזל, עצות לחינוך הילדיםושלום בית, ענייני בריאות (בענייני שחיטה וכשרות), האדם לומד מהתורה את המידותהטובות והדרך הישרה והצלולה והסלולה, ומקבל עוד הרבה ממתקים נפלאים. נו איך אפשרבלי זה? האם זה "כלא" - או "סוד ויסוד האושר והיושר"?

   אלא שיצר הרע אומר לאדם שיש אלטרנטיבה, אפשרלהשיג את האושר גם בדרכים נוספות, על ידי מוסיקה מרגיעה של צלילים עדינים מהטבעהמשולבים ביצירת מדיטציה נפלאה, המושמעים בין נקיקי הסלעים באיזו מסעדה חשוכה הממוקמתבין עצי בננות, כאשר קופים מרצדים סביב ומגישים לך "תפריט כבקשתך"...אפשר גם לנסוע לקניה ולהצטלם עם הקופים בחיק הטבע ולאכול איתם בוטנים ובננות בצורהמקורית... ניתן גם להגיע לבנגקוק - לתחנה מרכזית של כדור הארץ, כדי להגיד"הייתי שם"... מי אמר שרק רוחניות מכניסה אושר? למה לא לנסות תוכניותנוספות?

   יהודי יקר! דע לך שרק מי שמקיים תורה ומצוות,נשמתו מגיעה אל הרוגע והשלווה האמיתיים. אתה יודע מדוע? משום שנשמת האדם נחצבהמתחת כסא הכבוד, היא ביתו של מלך העולם, ומחמת שהיא רוחנית, היא לא מתמלאת ובאה עלסיפוקה מדברים חומריים - אלא רק מדברים רוחניים.

   בדיוק כמו שאדם מן היישוב לא נהנה ממאכלחתולים ובונזו של כלבים - אלא מִדברים יותר אצילים ועדינים, ממש כך גם הנשמה. מחמתשהיא רוחנית, כל ההנאות והמאכלים והפינוקים שניתן לתת לה, חייבים להיות רוחניים.אין פטנט אחר. האמת היא שזה כלל לא מסובך, ואפילו מאוד נגיש. לדוגמא: אתה יודע איךהופכים ארוחה בשרית לארוחה רוחנית? על ידי שולחן שבת. ואיך הופכים כרית ומזרון לציודרוחני? על ידי שישנים עליהם - כדי לאגור כוח לעבודת ה'. ואיך הופכים כדור אקמוללחתיכת קדושה? אם בזמן שלוקחים אותו, מכוונים בלב שהמטרה היא "לחזק אתהגוף" - כדי שיהיה לנו כוח לעשות מצוות. על פי הנוסחה הזו ניתן להפוך כלפריט ותפריט למעצמה ועוצמה רוחנית.

   נכון שזה פשוט? לא צריך להצמיח קרניים או לגדלזנב, גם לא לעצור את הנשימה לכמה דקות, ואפילו לא להימנע משגרת החיים. אפשר לאכולולישון ולטייל (אם צריך), אלא שלכוון שהמטרה היא לשמור על בריאות הגוף והנפש, כדישנוכל לעשות מצוות ולשמח את ה'.

   זה נקרא "עבד עברי", וזו התכליתוהתוכנית והתפקיד של האדם היהודי. וככל שהוא מתחזק בזה יותר, כך נשמתו ממריאהונוסקת יותר גבוהה, והאושר "האמיתי" הופך להיות אצלו אורח קבוע ובן בית.זה בעצם הקסם וסוד האושר של היהודי הטהור המחובר לאור התורני ולאבאל'ה שבשמים.

   מה דעתך לאמץ את הפטנט?

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע