chiddush logo

טף למה באין כדי ליתן שכר למביאיהן (3 תגובות לחידוש זה)

נכתב על ידי יעקבח1, 5/10/2014

 במסכת חגיגה ג. על מצוות הקהל דרשו : "הקהל את העם האנשים והנשים והטף" (דברים לא,יב) , אם אנשים באים ללמוד, נשים באות לשמוע, טף למה באין ? כדי ליתן שכר למביאיהן.

הגמרא לא מובנת - הטף שהגיע לחינוך יבוא ללמוד ולשמוע (נלמד מפסוק יג לפי המהרש"א) אך הטף שעדיין לא הגיעו לחינוך מדוע התורה מחייבת אותנו להביא אותם ? הגמרא נותן טעם שלא מובן "ליתן שכר למביאיהן". יש שיטות שבן סורר ומורא לא היה ולא נברא אלא דרוש וקבל שכר (כלומר המצווה היא רק לדרוש).ואצלנו יש מצווה בתורה להביא את הטף שלא הגיעו לחינוך כדי לקבל שכר. צריך עיון.
אני אבהיר את שאלתי בעקבות התשובות שקבלתי. לכל מצווה יש שכר על עשייתה ולכל מצווה ניתן לומר כפום צערא  אגרא, אבל זה לא יכול להיות הטעם של המצווה. לכן הטעם שהגמרא מביאה לא מובן לי.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
יודע את התשובה? חושב אחרת
דיונים - תשובות ותגובות (3)
יעקבח1 (6/10/2014)
יוסי שלום- הנושא הוא מצוות הקהל בחג הסוכות ולא פסח שני.
זיו שלום- היה מובן לי אם חכמים היו נותנים טעם שהמצווה של הקהל במעמד כל עם ישראל תשפיע רוחנית גם על הטף שלא הגיעו לחינוך ואז יגיע הכלל של כפום צערא אגרא, אבל חכמים נתנו טעם אחר...
zeev148 (6/10/2014)
נ"ל שניתן לבאר לפי הכלל של "כפום צערא אגרא". כפי שנראה בחוש, שהורים לילדים קטנטנים מתקשים יותר להתפלל (תפילת עמידה וכד') בבית-הכנסת, לכן עפ"י כלל זה גדול שכר המצווה שלהם משל הרווקים או האבות לילדים בוגרים. לפי"ז ניתן לבאר גם את דברי הגמרא. אילו היו רוצים להשתמט מהלימוד בדרשת-ההקהל, היו מתרצים שאינם יכולים להתרכז/להקשיב בגלל טורח הטיפול בטף, אך אם אע"פ מתאמצים לקיים שתי המשימות - בוודאי ע"י שעומדים בניסיון גדול שכרם "פי-אלפים".
yosi (6/10/2014)
הרב פנחס קהתי בפירושו על מסכת חלה ד,יא: "יוֹסֵף הַכֹּהֵן הֵבִיא בִכּוּרֵי יַיִן וְשֶׁמֶן, וְלֹא קִבְּלוּ מִמֶּנּוּ. אַף הוּא הֶעֱלָה אֶת בָּנָיו וּבְנֵי בֵיתוֹ לַעֲשׂוֹת פֶּסַח קָטָן בִּירוּשָׁלַיִם, וְהֶחֱזִירוּהוּ, שֶׁלֹּא יִקָּבַע הַדָּבָר חוֹבָה" טען שיוסף הכהן הביא את בניו לשם מצוות ראייה, ככתוב "שלוש פעמים בשנה ייראה כל זכורך".