chiddush logo

אופן התפילה על חולים

נכתב על ידי הרב יוסי איתן, 2/6/2014

 "אֲשֶׁר בְּצֵאתוֹ מֵרֶחֶם אִמּוֹ וַיֵּאָכֵל חֲצִי בְשָׂרוֹ...אֵל, נָא רְפָא נָא לָהּ"

"אמר אביי אמרה לי אם כל מנייני בשמא דאימא "(שבת ס"ו,ב)

משה רבינו הזכיר את אמו כשהתפלל על אחותו. בעל ה"פנים יפות" קישר זאת לתפילה על החולים ולדברי אביי, ואכן נהוג, ע"פ הזוהר, שבתפילה על חולה מזכירים שמו ושם אמו יולדתו. וכתב ב"חכמת שלמה": "שבני אדם מכירים האשה שהיא אֵם הוולד יותר מאביו". אולם אין זה מעכב, ואם ידוע רק שם האב –יאמר שמו (חזו"א; יבי"א,ב,י"א). וכאשר גם זה לא ידוע, יציין שם משפחתו, כי הרעיון שבדבר שהתפילה צריכה להיות ברורה ולא סתמית (ערוך השלחן ומשנ"ב,קי"ט,א). משום כך, אם מתפללים בנוכחות החולה, אין צורך להזכיר כלל את שמו.

ברכת "רפאינו" הכללית, היא המקום לתפילה גם על חולים מסוימים שהמתפלל חפץ להזכירם. אולם היות וזו ברכה לרפואת חולים, אין זה המקום להתפלל על מחלות קלות או "מחושים בעלמא", ובוודאי לא על בריא שלא יחלה. אם הדבר משמעותי -ניתן לעשות זאת בברכה המיועדת להוספת בקשות פרטיות מגוונות –ברכת "שמע קולנו". וכן כאשר מתפללים על זש"ק עבור זוגות שטרם נפקדו, נכון יותר לעשות זאת ב"שמע קולנו" ולא ב"רפאנו" (הרב זילברשטיין בשם הגריש"א).

עוד ציינו פוסקים, שהוספת תפילה על חולים איננה אמורה להיעשות בקביעות בכל שלוש התפילות ביום, כדי שלא תהיה כנדר וכעקשנות, ובהמשך תהפוך לתפילת קבע היוצאת מגדר תחנונים. הגרשז"א היה נוהג להזכיר שמות החולים לעתים ברפאנו, ולפעמים בשמע קולנו או שהיה רק מציין בהכללה :"כל החולים שביקשוני להעתיר בעדם" (הליכות שלמה,תפילה,ח', 60).

ובספר חסידים (תשצ"ד) כתב שאין להתפלל על דבר שלא יתכן שיקרה בדרך הטבע, רק בנס. אולם כל עוד יש סיכוי ולו הקטן ביותר –אין להתייאש מן הרחמים!    

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע