chiddush logo

טל ומטר לברכה ושבת שובה לע"נ אבי מורי אברהם משה בן גרציא ויוסף בן סניורו ז"ל

נכתב על ידי izik28, 10/9/2021

 בסד 

ד"ת להפטרת שבת שובה לע"נ אבי  מורי אברהם משה בן גרציא ויוסף בן סניורו ז"ל 

טל לברכה ושבת שובה
----------------------------------------------------------
יום הכיפורים קרוב מתמיד, ראש השנה עבר עלינו בע"ה בתפילות טובת מהלב , אנו בימים אלו מתקרבים לקב"ה בכל ליבנו ומתפללים לשנה טובה וחתימה טובה !  בהפטרת השבת מופיע פ"ס שנראה לא קשור כלל לעניין התשובה," אהיה כטל לישראל יפרח כשושנה ויך שרשיו כלבנון" ,מה עניין הטל והשושנה ? המלבים מסביר," אהיה כטל לישראל יפרח כשושנה" כבר הביאו בספורי הטבע כי יש שושנה הנקראת שושנת יריחו, שאינה נשרשת בקרקע והרוח נושאה לארצות רחוקות דרך מדבריות והיא מתלחלחת מן הטל ופורחת וגדלה בהוד והדר, והוא משל לישראל הנישאים ע"י הרוח ממקום למקום גולים ומטולטלים, וה' הוא הטל המחיה אותם בגלותם, והיא פורחת ביופי והוד כשושנה."
המדרש מסביר," בספר הושע (יד, ו) מדמה הנביא את הקב"ה לטל: 'אהיה כטל לישראל יפרח כשושנה'. ה'מצודת דוד' פירש: 'אהיה כטל לישראל – ר"ל לא תפסוק אהבתי מהם, כמו שאין הטל נעצר מעולם'. וכן ברד"ק:
אהיה כטל לישראל – הפך מה שאמר ויבש מקורו ואמר טל, לפי שאינו נפסק. כן טוב האל יתברך לא יהיה נפסק מהם וזה יהיה לעתיד בשוב הגלות.
ע"פ מקרא זה הובאה במדרש,עדיפות הטל על הגשם, ביחסו של הקב"ה לישראל:
אמר ר' אייבו שני דברים שאלו ישראל מלפני הקדוש ברוך הוא ולא שאלו כהוגן, עמדו הנביאים ותיקנו על ידיהם. ישראל אמרו: ויבא כגשם לנו, אמרו להן הנביאים לא שאלתם כהוגן, שהגשמים הללו סימן טרחות הן לעולם, יוצאי דרכים מצירים בהם, מפרישי ימים מצירין בהם, טחי גגות מצירין בהם, דורכי גתות מצירין בהם, עומסי גרנות מצירין בהם, מי שבורו מלא מים וגתו מלא יין מצירין בהם, ואתם אומרין ויבא כגשם לנו?! ועמדו הנביאים ותקנו אהיה כטל לישראל [שהוא טוב לכולם].
וכך מובא גם ב'ספרי' דברים על הפסוק 'תזל כטל אמרתי' שנמשלה התורה לטל:
המטר – מקצת עולם שמחים ומקצת עולם עצבים בו; מי שבורו וגיתו מלא יין וגיתו וגרנו לפניו מצירים בו יכול אף דברי תורה כן תלמוד לומר תזל כטל אמרתי מה טל כל העולם שמחים בו כך דברי תורה כל העולם שמחים בהם.
ככלל, הטל במקרא מקיף קשת רחבה של עולם דימויים עשיר שברובו הוא חיובי. הטל מסמל את הרעננות, היוצרת מרץ נעורים, חיים סוערים ותקווה – כטל ילדותה, כשמן הטוב למשיחת המלכים והכהנים הגדולים, משמש סמל לשבת אחים גם יחד, ומקום הברכה והחיים עד העולם – טל חרמון הטל מסמל גם את קיומו של עם ישראל בקרב עמים רבים – כטל מאת ה' ואת תחיית המתים, שיקיץ וירנן שוכני עפר – טל אורות. מצד אחר, בשל אופיו הבלתי יציב, משמש הטל גם כמשל שלילי לחסד בן חלוף – וחסדכם כענן בוקר וכטל משכים והולך."
הקב"ה רומז לישראל   שאפילו שהם יהיו  רחוקים ממנו  , הוא יעטוף אותם כאותו טל היורד תדיר בכל עונות השנה ,  התורה משולה לטל , אם נעסוק בה ובמצוות ה" ביתר שאת גם בימים אלו ימי תשובה , ולא רק בהם!  הם יעטפו אותנו וישמרו עלינו יחד עם שכינת עוזו של ה" ביום הכיפורים הבעל"ט  , נאמר בתחילת  ההפטרה," שׁוּבָה יִשְׂרָאֵל עַד ה"  אֱלֹהֶיךָ, כִּי כָשַׁלְתָּ בַּעֲו‍ֹנֶךָ!" איך אפשר להגיע עד ה"? המלבים מפרש, "שובה ישראל", אבל אתה ישראל שהם העם בכללם מבלעדי שומרון הלא אתה תוכל לשוב בתשובה, "כי כשלת בעונך", כי אתה לא חטאת במרי ומרד, רק נכשלת ע"י המכשילים אותך שהם מלכי שומרון, והיית כשוגג וכאנוס ויש לך תקנה, והנה תחלה אמר "שובה עד ה'", מלת עד מציין שה' עומד רחוק מהם והם צריכים ללכת אליו עד שיגיעו עדיו, עד המקום אשר הוא שם, ר"ל שיעזבו את עונותיהם הקודמים ויתחרטו על העבר שטעו מני דרך בטעות ובאונס ומבקשים הדרך לשוב עד ה':"  ואוסיף אני, עכשיו ברגע זה ,ה" קרוב אלינו מאוד מאוד! אם נתודוה באמת על חטאינו ונתקן אותם ,גם שהתיקון קטן ולא יספיק להגמר עד יום כיפור, ה" יראה ברצוננו הטוב וישלים ויכפר בעדנו ויטהר אותנו כאותו טל טהור וכאותה שושנה הפורחת בין החוחים  , אפשר להתקרב  לה" בימים מיוחדים אלו ,נצלו ימים קדושים אלו לחזרה בתשובה ולתיקון מידות רעות וכן גם על חטאי בן אדם לחברו עליהם אין יו"כ מכפר!  שנה טובה ומתוקה ומבורכת כלום מכל הלב שנת שמחה  גדולה באמת! 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה