ציצית שנקרעו לה החוטים
כי תצא: האם מותר ללבוש ציצית שנקרעו לה החוטים
פתיחה
בפרשת
השבוע אנו קוראים על ציווי התורה, להוסיף ציצית בבגדים
בהם יש כנפות. האם כל בגד חייב בציצית? הגמרא במסכת מנחות (לט ע''ב), מביאה מחלוקת בשאלה זו בין רב יהודה לרב נחמן. דעת רב נחמן שרק בגד
מצמר או מפשתן חייב מדאורייתא, ושאר המינים חייבים רק מדרבנן. רב יהודה סובר, שכל
סוג בד שהוא חייב בציצית מהתורה. למעשה נחלקו בכך הראשונים:
א. דעת רש''י
(תוספות ד''ה ור' נחמן) רבינו תם (שם) המרדכי (תתקמא) והרא''ש (ציצית הלכה יח) שההלכה כדעת רב יהודה, שכל בגד חייב בציצית מדאורייתא, וכן פסק הרמ''א
(או''ח ט, א). הסיבה שהם פסקו כך (בעקבות רוב האמוראים בגמרא) היא, שבתורה לא
מוזכר שדווקא בגד מצמר ופשתן חייב בציצית, משמע שכל בגד חייב. ובלשון הרא''ש:
''אמר רחבה אמר רב יהודה חוטי צמר פוטרין בשל פשתן ושל פשתן בשל צמר חוטי
צמר ופשתים פוטרים בכל מקום ואפילו בשיראין, ופליגא דרב נחמן דאמר רב נחמן השיראין
פטורים מן הציצית. ונראה דשאר בגדים חייבין מן התורה בציצית כרחבה משמיה דרב יהודה
ואף על גב דרב נחמן פליג עליה (= חולק עליהם), רבא שהוא בתרא (אחרון) קאי כותיה.''
ב. הרי''ף (יד ע''א בדה''ר) והרמב''ם (ציצית
ג, ב) פסקו כרב נחמן, שרק ציצית בבגד שעשוי מצמר או
פשתן מקיימים בה מצווה מדאורייתא, ובשאר סוגי הבדים רק מדרבנן, וכך פסק השולחן
ערוך (או''ח
ט, א). לדעתם, כשם שבהלכות כלאיים כשהתורה כתבה "בגד"
כוונתה לצמר ופשתן, כך גם בהלכות ציצית (ועיין הערה[1]).
בעקבות עיסוק התורה בדיני ציצית, נעסוק השבוע בהלכות ציצית ובפרט
בשאלות: כמה חוטים יש לשים בציצת, איזה אורך הם צריכים להיות, ומה עושים במקרה בו
חלק מהחוטים נקרעו.
מספר החוטים בציצית
כמה חוטים יש לשים בציצית? הגמרא במסכת מנחות (מא ע''ב) מביאה מחלוקת בשאלה זו, בין בית הלל לבית שמאי. דעת בית הלל, שיש
לשים שלושה חוטים בציצית, ובסך הכל שש פתילים (בכל חוט יש שני פתילים). דעת בית
שמאי לעומת זאת, שיש לשים ארבעה חוטים בציצית, ובסך הכל שמונה פתילים.
כיצד נפסק להלכה? ניסיון לבירור ההלכה מובא בגמרא בבבא בתרא (עג ע''ב), המספרת על רב בר בר חנה שפגש ערבי שהראה לו היכן קבורים מתי המדבר. רבב''ח
רצה לברר כמה חוטים הם לבשו בציציותיהם, לכן חתך את כנף הציצית שלהם כדי לקחת אותו
ולבדוק, אך הם לא הצליחו לזוז עד שהוא השיב את הכנף הגזולה, וכך נמנעה אפשרות לברר
כדעת מי נהגו מתי המדבר:
''אמר רבה בר בר חנה: פעם אחת הוה קא אזלינן במדברא, ואיתלוי בהדן ההוא
טייעא (= והתלווה
אלינו רועה), אמר לי: תא אחוי לך (= בוא ואראה לך) מתי מדבר. פסקי (= חתכתי) חדא קרנא דתכלתא דחד מינייהו, ולא הוה מסתגי לן (= ולא יכלנו ללכת) אמר לי: דלמא שקלת מידי מינייהו (= אולי לקחת מהם משהו)? אהדריה (=
תחזיר אותו). אזלי אהדרתיה, והדר מסתגי לן.''
כאשר הוא
חזר, כעסו עליו חבריו, שהרי הוא היה יכול להסתכל ולספור, ולא היה הכרח לקחת את
הכנף. מכל מקום למעשה חכמים הכריעו כדעת בית שמאי שיש לשים שמונה חוטים בציצית,
וכך פסק הרמב''ם (ציצית א, ו), ולמרות
שבדרך כלל כאשר בית הלל ובית שמאי נחלקים הלכה כבית הלל, כאן מדובר באחד ממספר המקומות
שהלכה דווקא כבית שמאי (ועיין תוספות
סוכה ג ע''א ד''ה דאמר).
אורך
החוטים
באיזה
אופן צריכה להיות עשויה הציצית? הגמרא במנחות (לט ע''ב) כותבת, שנוי הציצית הוא 'גדיל שליש ושני שלישי ענף', כלומר שליש מהציצית
צריך להיות הגדיל - החלק בו נמצאים הקשרים והלולאות, ושני שליש מהציצית צריך להיות
הענף - חוטי הציצית. כך שלמעשה יוצא, שהחוטים הם פי שניים באורכם מהגדיל.
הגמרא
ממשיכה וכותבת, שאורך חוטי הציצית צריך להיות ארבע אצבעות (8 סנטימטר), ונחלקו הראשונים לאיזה חלק הגמרא מתכוונת כאשר היא כותבת 'חוטי
הציצית':
א. רש''י
(ד''ה) פירש, שהגמרא מתייחסת לאורך החוטים (ללא הגדיל) - החוטים צריכים להיות
ארבע אצבעות. אם החוטים הם ארבע אצבעות, הרי שאורך הגדיל צריך להיות שתי אצבעות, כפי
שראינו לעיל שהחוטים כפולים באורכם מהגדיל. יוצא אם כן, שלדעת רש''י כל אורך
הציצית צריך להיות שש אצבעות, בסך הכל שתים עשרה סנטימטר - ארבע סנטימטר
גדיל, ושמונה חוטים.
ב. הרמב''ם
(ציצית א, ו) בדעה המקילה ביותר פירש, שכאשר הגמרא כותבת שחוטי הציצית צריכים להיות
ארבע גודלים, היא מתייחסת לכל אורך הציצית - הגדיל והפתילים. כך שלמסקנה, לשיטתו,הגדיל
צריך להיות בערך אחד ושליש אגודלים (כ2.6
סנטימטר) והפתילים שתיים ושני שליש אגודלים (כ5.3 סנטימטר) וסך הכל שמונה סנטימטר.
ג. הדעה
המחמירה ביותר, היא דעתם של רבינו תם (מובא ברא''ש הל' ציצית סי' יב) והרא''ש
(שם). הם סברו, שכאשר הגמרא כותבת שאורך הציצית ארבע אגודלים כוונתה לגדיל
בלבד, ומכיוון שהחוטים כפולים ממנו באורכם, נמצא שאורך החוטים הם שמונה אגודלים, סך
הכל עשרים וארבע סנטימטר – שמונה סנטימטר גדיל ושש עשרה חוטים[2].
ראייה
לדבריו הביא רבינו תם מדברי ממדרש ההלכה 'ספרי'. כאשר הספרי עסק בשאלה של אורך
הציצית, הוא לא עסק בה בפרשה שעוסקת בחוטי הציצית, אלא בפרשה שעוסקת בגדילי הציצית
- ומוכח שכאשר הגמרא כותבת שחוטי הציצית אורכם ארבע אגודלים כוונתה לאורך הגדיל,
ובלשון הרא''ש:
''ורבינו תם ז"ל פירש דמשולשת אגדיל קאי (= נאמר) מלשון (סוכה טז ע''א) המשלשל בדפנות שהוא לשון גדול וחבור. וכן מוכח בסיפרי דתניא בפרשת כי תצא גדילים תעשה לך, אלמא (= הרי) דגדיל ארבע בעינן. והכי נהיגינן לעשות ציצית - י"ב אצבעות, שליש גדיל ד' אצבעות, ושני שלישי ענף ח' אצבעות.''
להלכה פסק השולחן ערוך (יא, ד) כדעת רבינו תם למרות שהרמב''ם פסק לא כך, מכיוון שזהו מנהג העולם.
כמו כן יש לצרף את העובדה, שאין מניעה הלכתית לעשות את הפתיל גם ארוך מאוד (ובלבד
שלא ייגרר על הרצפה), כך שאם יעשו את החוטים ארוכים, יצאו ידי חובת כל השיטות ללא
פקפוק, ואם יעשו אותם יותר קצרים, לחלק מהשיטות לא יצאו ידי חובה.
גרדומי
הציצית
בהמשך
לסוגיית אורך הציצית, יש לבחון האם הציצית כשרה במידה ונקרעו חלק מהפתילים. לשם כך
יש לעמוד ולהדגיש שתי נקודות בטרם נפנה למחלוקת ראשונים בנדון.
א. הדיון
עוסק רק במקרה בו שמו ציצית בשיעור הראוי ואז היא נקרעה ופחתה ממנו, אבל במידה
ואדם לכתחילה לא שם פתילים באורך המתאים, הציצית פסולה לכולי עלמא. ב. כאשר
הציציות שמחברות בין בגד הציצית לחוטי הציצית נקרעות, הציצית פסולה לכולי עלמא
(ואפילו אם נקרע חוט אחד).
מחלוקת
רבינו תם והרא''ש
בגמרא
במנחות (לה ע''ב) מובא,
שבמידה ונקרעו חוטי הציצית ונשארו מהם גרדומי התכלת בכדי שיעור עניבה (4 סנטימטר) - הציצית כשרה. נחלקו רבינו תם והרא''ש, מה הם
'גרדומי תכלת' שהגמרא מתירה להשאיר מהם כדי עניבה:
א. הרא''ש
(הל' ציצית ז) כתב, שלמרות שהגמרא כותבת "גרדומי התכלת" - כוונתה לכל חוטי
הציצית. ראייה לדבריו הביא מדברי הגמרא בהמשך (לט ע''א), שקוראת לכל הציצית תכלת, ולא רק לחוטי התכלת. ראייה נוספת, הגמרא
מספרת שרב יהודה היה שם 'תכלת' לאשתו (מכיוון
שהוא היה סובר שגם נשים חייבות בציצית) - והכוונה לכל הציצית.
יוצא לפי
שיטתו: שמכיוון שיש ארבעה חוטים בציצית ובכל חוט צריך להישאר בסך הכל כדי עניבה, נמצא,
שכל חוט יכול להיקרע מצד אחד של הקשר לגמרי, כשבצד השני יישאר בו כדי עניבה (דהיינו, ארבעה פתילים קרועים לגמרי, וארבעה פתילים שיש בהם כדי
עניבה).
א. רבינו
תם (תוספות לח ע''ב ד''ה
אלא) חלק וסבר, שדווקא למספר חוטי התכלת שבציצית מותר להיקרע עד כדי שיעור עניבה,
שהרי הגמרא כותבת "גרדומי התכלת", אבל מספר חוטי הלבן שבציצית צריכים
להיות שלמים לגמרי, ומכיוון שלדעת רבינו תם והתוספות שני
פתילים (ארבעה חוטים) צריכים
להיות צבועים בתכלת, נמצא שרק שני חוטים יכולים להיקרע.
יוצא שלמעשה
רבינו תם מחמיר יותר מהרא''ש: לשיטתו שני פתילים (ארבע חוטים) צריכים להיות שלמים לגמרי – בשיעור של י''ב אגודלים כפי שראינו לעיל, ורק
שני פתילים יכולים להיקרע עד שיישאר בהם כדי עניבה (כך שבסופו של דבר שני חוטים
יכולים להיקרע לגמרי, ובשני חוטים צריך להישאר כדי עניבה).
סיכום
השיטות: רא''ש: 4 חוטים יכולים להיקרע לגמרי, ו4 חוטים צריכים להישאר כדי
עניבה. רבינו תם: 4 שלמים לגמרי, 2 יכולים להיקרע לגמרי, 2 כדי עניבה. יש
לציין, שבשתי השיטות יש לדעת איזה חוט נקרע, שלא יהיה מצב בו נקרע פתיל אחד לגמרי.
להלכה
להלכה השולחן
ערוך (יב, א) פסק כדעת
הרא''ש המקל, אך הוסיף שטוב לחשוש לדברי רבינו תם וכן כתב הרמ''א (שם). לכן, במידה ונקרעו הציציות בצורה שהן כשרות לדעת הרא''ש אך פסולות
לרבינו תם, מותר לברך על הציצית כי העיקר כדעת הרא''ש, אך כדאי במידת האפשר יש למצוא
ציצית חדשה בשיעור רבינו תם, ובלשון השולחן ערוך:
''אם נפסקו כל חוטי הכנף ונשתייר בהם כדי עניבה, כשר. ואם לא נשאר
כדי עניבה אפילו בחוט אחד שנפסק כולו, פסול. ולרבינו תם לא מכשירים אלא בנשתיירו ב' חוטין שלימים, דהיינו ארבעה
ראשים, אז מכשירים כשנפסקו השני חוטין אחרים אם נשתייר בהם כדי עניבה והלכה כסברא ראשונה. מיהו היכא דאפשר, טוב לחוש לסברת רבינו תם.''
מהיכן סופרים
ראינו אם כן, שבמידה ונשארו מהחוטים כדי עניבה (4 סנטימטר) הציצית כשרה. נחלקו הראשונים מהיכן צריך למדוד את העניבה:
א. דעה ראשונה, היא דעתם של הר''י (תוספות לח ע''ב ד''ה כדי), רא''ש (ג, ז) סמ''ג (עשין כו) ורבינו ירוחם (יט, ג). כיום, עושים כמה וכמה קשירות וכריכות בציצית (ונחלקו
הפוסקים במספרם) וכן משאירים חוטים חוץ לגדיל, אך חובה זו היא מדרבנן בלבד, ומדאורייתא
מספיק כריכה אחת.
לדעת ר''י, שכאשר הגמרא כותבת שצריך להישאר כדי עניבה מכל
חוט על מנת שהציצית תהיה כשרה, כוונתה מסוף החובה מדאורייתא, דהיינו הכריכה
הראשונה שבגדיל, ולא מהמשך הציצית שהחובה היא רק מדרבנן. נמצא שלפי שיטתם, כמעט ואין
מצב בו הציצית נפסלת לגמרי, וצריכה להיות קריעה מאוד משמעותית להגיע למצב זה.
ב. רש''י (מובא בתוספות) חלק וסבר, שכאשר הגמרא כותבת שצריך להישאר כדי עניבה,
כוונתה לסוף החובה שמדרבנן, דהיינו שלאחר כל אורך הגדיל מדאורייתא ומדרבנן, צריך
להישאר כדי עניבה. ובלשון התוספות שהביאו את שתי הדעות:
מתוך פירוש הקונטרס (=
רש''י) דבסמוך משמע דסבירא ליה (=
שהוא סובר) דעניבה
חוץ לקשר אחרון שבציצית. וייתכן יותר לפרש, דשיעור עניבה סמוך לכנף קאמר, וכן משמע
קצת בספרי''.
להלכה
להלכה הבית יוסף כתב, שלמרות שדעת רוב הפוסקים
כדעת ר''י - מנהג העולם כרש''י. משום כך פסק בשולחן ערוך (יב, ג), שרק בלית ברירה פוסקים כר''י, אבל מעיקר הדין ההלכה
כרש''י. המשנה ברורה נקט, שאפשר לסמוך על שיטת ר''י רק לענין שאין צורך
לפשוט מיד את הציצית (דבר שצריך לעשות במידה ולובשים ד' כנפות ללא ציצית), אבל
אסור לברך על ציצית כזאת.
שבת שלום! קח לקרוא בשולחן שבת, או תעביר בבקשה הלאה כדי
שעוד אנשים יקראו[3]...
[1] יש להוסיף, שבגד עור פטור מציצית
לכולי עלמא. נחלקו הפוסקים מה דינו של בגד סינטטי : האגרות משה (או''ח א, ב) טען, שכל בגד שאין הכרח לעשות אותו מחוטים בטוויה פטור מציצית – לכן
גם בגד סינטטי פטור מציצית. הציץ אליעזר (יב, ג) חלק וטען, שמכיוון שתחילת היווצרותו של הפלסטיק הוא בצורת חוטים
(ובניגוד לעור), הוא חייב בציצית, אלא שבגלל ספיקות שיש בדבר, יש להניחו בלי
ברכה.
[2] יש לציין שלדעת החזון איש
(מועד לט), כל אגודל אורכו 2.4 סנטימטר, כך שלשיטתו אורך הציצית צריך להיות
בסופו של דבר 28.8 סנטימטר.
[3] מצאת טעות? רוצה לקבל כל שבוע את הדף למייל, לשים את הדף
במקומך או להעביר למשפחה? [email protected]