chiddush logo

ברית יצחק דניאל אברהם - ט"ו באב התשס"ט, 4/8/2009

נכתב על ידי salvo, 30/9/2012

ברית יצחק דניאל אברהם - ט"ו באב התשס"ט, 4/8/2009

 

יש להבין, מדוע האירוע של ברית יצחק, נקרא דווקא על שמו של יצחק אבינו.

הרי היה אולי מתאים יותר לקרוא לאירוע ע"ש אברהם אבינו שהיה הנימול הראשון.

במה השייכות של יצחק אבינו לברית המילה, גדולה יותר מהשייכות של אברהם אבינו?

 

נראה לי, שניתן לדמות את ברית המילה, לקבלת התורה במעמד הר סיני.

המדרש מספר, שהקב"ה כפה על בני ישראל את ההר כגיגית, כלומר כאילו כיסה את כל העם באמצעות ההר, ואמר להם שאם לא יקבלו את התורה – שם תהיה קבורתם.

מכאן, שהשייכות לעם היהודי, אינה נתונה לבחירה, וכאשר מישהו נולד יהודי, או הופך ליהודי ע"י גיור, זהו לא מעשה שניתן להפוך, והשייכות לעם ישראל היא תמידית.

גם יהודי שמתאסלם או מתנצר, או הופך את דתו לכל דת אחרת, אפילו אם לפי כללי הדת האחרת הוא נחשב כחבר דתם, ע"פ הדת היהודית הוא לעולם נשאר יהודי.

כך גם הדבר בברית המילה , לאחר ביצוע מעשה הברית, אין אפשרות לחזור אחורה,
ולחבר בחזרה את הערלה (אולי אפשר בניתוח פלסטי, אך זהו רק שינוי חיצוני).

 

כאשר מבצעים את ברית המילה ברך הנימול, עושים זאת כאשר אין בידו אפשרות בחירה,
כאשר הוא רק בן שמונה ימים.

זאת כדי לרמוז ולסמל, שכשם שמעשה הברית נעשה ללא בחירתו, והוא בלתי הפיך,

כך גם השתייכותו לעם היהודי, היא ללא בחירה והיא איננה הפיכה .

 

אם כן, כיוון שישנה משמעות מיוחדת לביצוע ברית המילה בגיל שמונה ימים,

אנו משייכים את אירוע ברית המילה ליצחק אבינו שהיה הראשון שנימול בגיל שמונה ימים,

ללא בחירתו.

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע