chiddush logo

חז"ל - וְשָׁמְמוּ עָלֶיהָ אֹויְבֵיכֶם

נכתב על ידי אלון, 25/6/2019

 " 'וַהֲשִׁמֹּתִי אֲנִי אֶת הָאָרֶץ וְשָׁמְמוּ עָלֶיהָ אֹויְבֵיכֶם הַיֹּושְׁבִים בָּהּ' (ויקרא כו, לב) - זו מידה טובה, שלא יהו ישראל אומרים הואיל וגלינו מארצנו עכשיו האויבים באים ומוצאים עליה נחת רוח, שנאמר: "וְשָׁמְמוּ עָלֶיהָ אֹויְבֵיכֶם הַיֹּושְׁבִים בָּהּ" - אף האויבים הבאים אחרי כן לא ימצאו עליה נחת רוח..."  (תורת כהנים, פרק ו)

 

עקב חטאי ישראל, התורה מביאה קללות שאחת מהן היא קללת שממת הארץ (ויקרא כו, לב): "וַהֲשִׁמֹּתִי אֲנִי אֶת הָאָרֶץ וְשָׁמְמוּ עָלֶיהָ אֹויְבֵיכֶם הַיֹּושְׁבִים בָּהּ". עם ישראל נעקר מאדמת ארץ ישראל והושלך לגלות, וכל זמן שעם ישראל יהיה בגלות, אדמת א"י (דברים כט, כב): "לֹא תִזָּרַע וְלֹא תַצְמִחַ וְלֹא יַעֲלֶה בָהּ כָּל עֵשֶׂב".

ואכן, במשך כל שנות הגלות עמדה הארץ שוממה, כפי שמעיד על כך מרק טווין במסעותיו בארץ: מבין כל הארצות המכוערות שבעולם, ארץ ישראל היא האלופה. ההרים חשופים, הגבעות קרחות, העמקים הם ישימון... זוהי ארץ חרבה ומקוללת, יריחו נשארה תל הריסות כפי שהשאיר אותה יהושע בן נון. נצרת היא עיר נידחת, ירושלים עלובה וקודרת...".

למרות ששממת הארץ היא קללה, מצאו כמה מהמפרשים נקודת אור בתוך הקללה הזו, כפי שמפרש הרמב"ן: "מה שנאמר: 'וְשָׁמְמוּ עָלֶיהָ אֹויְבֵיכֶם' - היא בשורה טובה... שאין ארצנו מקבלת את אויבינו. וגם זו ראיה גדולה והבטחה לנו... כי מאז יצאנו ממנה לא קיבלה אומה ולשון, וכולם משתדלים להושיבה ואין לאל ידם...".

לאחר שעם ישראל הוגלה מארץ ישראל, אויבי ישראל וגם כל העמים האחרים שבאו לאחר מכן, אינם מצליחים ליישב ולהנות מטובה של הארץ. עובדה היא שבמשך 2,000 שנה שהעם היהודי גלה מארצו, היתה ארץ ישראל שוממה. אף עם לא הצליח להפריח ולהיאחז בארץ ולהפוך אותה לארצו במקום עם ישראל. דורנו, הוא עד לכך. דור זה ששב לארץ האבות, מצא את הארץ, למזלנו הרב, ריקה ושוממה, פנויה כמעט מתושבים. לו היתה מיושבת על ידי עם זר, כי אז לעולם לא יכול היה חלום שיבת ציון להתגשם.

ראשוני החלוצים הגיעו אל ארץ מלאה ביצות ושוממה לגמרי. אולם, כאשר הם התחילו ליישב את הארץ ולהחיותה, הארץ נענתה להם, והם הצליחו להפריח אותה, כפי שניבא הנביא יחזקאל את פריחת הארץ בעקבות חזרת עם ישראל לארצו (יחזקאל לו, ד-יא): "כֹּה אָמַר ה'... לֶעָרִים הַנֶּעֱזָבוֹת אֲשֶׁר הָיוּ לְבַז וּלְלַעַג לִשְׁאֵרִית הַגּוֹיִם אֲשֶׁר מִסָּבִיב... וְאַתֶּם הָרֵי יִשְׂרָאֵל עַנְפְּכֶם תִּתֵּנוּ וּפֶרְיְכֶם תִּשְׂאוּ לְעַמִּי יִשְׂרָאֵל כִּי קֵרְבוּ לָבוֹא... וְנֹושְׁבוּ הֶעָרִים וְהֶחֳרָבוֹת תִּבָּנֶינָה... וְהוֹשַׁבְתִּי אֶתְכֶם כְּקַדְמוֹתֵיכֶם וְהֵטִבֹתִי מֵרִאשֹׁתֵיכֶם וִידַעְתֶּם כִּי אֲנִי ה' ".

העובדה שעמים אחרים אינם מצליחים להיאחז בארץ הזו מעידה על כך שהארץ הזו שייכת לעם ישראל. ה' לא מאפשר לגויים ליהנות מכך שהוציאו את ישראל מארצם. ארץ ישראל איננה נענית לשום עם אחר, אלא מחכה לשובו של עם ישראל מן הגלות. רק כאשר ישראל ישובו לארצם, תשוב הארץ לפרוח. עובדה זו מעידה על הקשר המיוחד שבין עם ישראל לארצו.

 

הרב משה גרילק, מהספר: "פרשה ופשרה"

שרון רימון, מהאתר: "בית המדרש הוירטואלי של ישיבת הר עציון" - www.etzion.org.il

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע