chiddush logo

לא מדבר אלינו / החלק היומי, פרשת ויחי / סיון רהב-מאיר

17/12/2018

דוד הלפרין המציא את המשפט *"לשון הרע לא מדבר אליי"*. הוא עומד בראש הקמפיין המצליח הזה, לזכר אביו, מתאבק-העבר הרב רפאל הלפרין. השבוע סיפר לי שגם ילדים מקיבוץ מזרע וגם ילדים מתלמוד-תורה חרדי הזמינו ממנו ערכות. בשני המקומות התחברו לרעיון.
זו הרבה יותר מסיסמה קליטה: לקראת סיום ספר בראשית, אפשר לראות איך לשון הרע היא הסיבה שמוציאה אותנו לגלות. העונש שקיבלו אדם וחווה על כך שהאמינו ללשון הרע של הנחש היה גלות, גירוש מגן עדן. יוסף דיבר לשון הרע על אחיו, הביא את דיבתם רעה, וירד למצרים ובעקבותיו כל המשפחה. בהמשך המרגלים הוציאו דיבה על הארץ, והעם נשאר במדבר 40 שנה ולא זכה להיכנס אליה. אחר כך שנאת חינם, הלשנות ורכילות גרמו לחורבן הבית. מה הקשר בין לשון הרע לבין גלות? ארץ ישראל היא מקום מיוחד לחיות בו. היא דורשת מאיתנו דיבור חיובי, מתוקן, אמיתי. יש אומרים שהחפץ חיים לימד בתחילת המאה הקודמת את הנושא הזה בעוצמה רבה כל כך – דווקא לפני החזרה שלנו לארץ בתקופה הזו.
תרבות דיבור זה לא עניין שולי, המילים שיוצאות לנו מהפה (והמקלדת) הן אלה שבונות פה את החברה, והשיח שבו כל אחד מאיתנו יבחר – יכריע האם נשרוד כאן. התורה לא מנסחת את זה כסטיקר, אבל המסר מהדהד מאז ספר בראשית: לשון הרע, לא מדבר אליי. 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע