chiddush logo

רבי נחמן - אֵין שׁוּם יִאוּשׁ בָּעוֹלָם כְּלָל

נכתב על ידי אלון, 8/1/2018

 "לְעִנְיַן הִתְחַזְּקוּת לְבַל יִפּל הָאָדָם בְּדַעְתּוֹ מֵחֲמַת רִבּוּי הַפְּגָמִים וְהַקִּלְקוּלִים שֶׁקִּלְקֵל עַל יְדֵי מַעֲשָׂיו, עָנָה וְאָמַר: אִם אַתָּה מַאֲמִין, שֶׁיְּכוֹלִין לְקַלְקֵל, תַּאֲמִין שֶׁיְּכוֹלִין לְתַקֵּן".

(ליקוטי מוהר"ן, חלק ב, קיב)

 

אחד מהסממנים הבולטים בתורת רבי נחמן הוא נושא ההתחזקות – "לְבַל יִפּל הָאָדָם בְּדַעְתּוֹ".

המשפט: "אֵין שׁוּם יִאוּשׁ בָּעוֹלָם כְּלָל" מהדהד מאז שצעק אותו רבי נחמן לתלמידיו, לפני כמאתיים שנה (ליקוטי מוהר"ן, חלק ב, עח): "אַף עַל פִּי כֵן אַל יִתְיָאֵשׁ עַצְמוֹ... וְהָעִקָּר לְחַזֵּק עַצְמוֹ בְּכָל מַה שֶּׁאֶפְשָׁר, כִּי אֵין שׁוּם יִאוּשׁ בָּעוֹלָם כְּלָל... שֶׁלּא יִתְיָאֵשׁ בְּשׁוּם אפֶן בָּעוֹלָם, אֲפִלּוּ אִם יַעֲבר עָלָיו מָה, וְאֵיך שֶׁהוּא, אֲפִלּוּ אִם נָפַל לְמָקוֹם שֶׁנָּפַל, רַחֲמָנָא לִצְלָן מֵאַחַר שֶׁמְּחַזֵּק עַצְמוֹ בַּמֶּה שֶׁהוּא עֲדַיִן יֵשׁ לוֹ תִּקְוָה לָשׁוּב וְלַחֲזר אֵלָיו יִתְבָּרַך".

תורתנו היא תורת חיים, ולמרות הנוקשות שיש לכאורה בתורה, לגבי החיוב הבלתי מתפשר בקיום מצוותיה, היא מכילה בתוכה רחמים ואפשרות תיקון אין סופיים, כי סוף כל סוף, בשביל כך ברא הבורא את העולם ונתן את התורה – בשביל לגלות רחמנותו. כך כותב ספר אורחות צדיקים:

"החרטה - הוא שעושה אדם דבר וחוזר בו ומתנחם על המעשה. היא דרך ישרה מאד לעניין התשובה, כי מי שחטא ומתחרט, כאילו לא חטא".

האדם נברא להתמודד, וכל ניסיונו הוא לעורר את הרצון ולא לוותר. הניסיון מחשל, וככל שהניסיונות מתרבים ואנו מצליחים לעמוד בהם, אזי עולים דרגה נוספת. לכן אסור להתפעל ולהתבלבל מכך שהיצר הרע לא מוותר וממשיך להציק, ומנסה להפיל אותנו.

הנפילה היא לצורך עליה - הרי רק ברגע שמוצב בפני אדם מכשול והוא צולח אותו, הוא עולה שלב. בלי מכשול הוא לא יכול להוכיח את יכולתו!

רבי נחמן, כדרכו, מייעץ עצות - והעצה היעוצה לא להתייאש היא כמבואר בלקוטי מוהר"ן (חלק א, רפב), למצוא בעצמו איזה נקודה טובה ולהתמקד בה וביופייה – "צָּרִיךְ לָדוּן אֶת עַצְמוֹ לְכַף זְכוּת, וְלִמְצוא בְּעַצְמוֹ אֵיזֶה נְקֻדָּה טוֹבָה עֲדַיִן, כְּדֵי לְחַזֵּק אֶת עַצְמוֹ שֶׁלּא יִפּול לְגַמְרֵי... וִישַׂמַּח אֶת נַפְשׁוֹ בִּמְעַט הַטּוֹב שֶׁמּוֹצֵא בְּעַצְמוֹ".

ועוד יותר מזה הרחיב רבי נחמן לבאר שכל יהודי ויהודי יש לו נקודה ומעלה טובה שאין לאף אחר בעולם, ושבזה הוא גדול הדור וכולם צריכים ללמוד ממנו (לקוטי מוהר"ן, חלק א, לד, ד): "וְכָל אֶחָד וְאֶחָד מִיִּשְׂרָאֵל יֵשׁ בּוֹ בְּחִינַת 'צַדִּיק מוֹשֵׁל'... כִּי יֵשׁ בְּכָל אֶחָד מִיִּשְׂרָאֵל דָּבָר יָקָר שֶׁהוּא בְּחִינַת נְקֻדָּה, מַה שֶּׁאֵין בַּחֲבֵרוֹ... שֶׁיֵּשׁ בּוֹ יוֹתֵר מֵחֲבֵרוֹ".

ועל זה הזהיר, הכריז וצעק רבי נחמן בקול גדול "אֵין שׁוּם יִאוּשׁ בָּעוֹלָם כְּלָל", ודי לו בידיעות אלו להתחזק ולהתנחם ולצאת מחלישות דעתו שבו הוא נמצא, ולצאת מחושך ואפילה לאור גדול.

 

מהאתר ברסלב מאיר - www.breslevmeir.com   מהאתר breslev.co.il  - www.breslev.co.il

הרב שמעון יוסף הכהן ויזנפלד שליט"א, הרב מאיר שלמה שליט''א

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע