chiddush logo

נקודה שבועית פרשת "וישב" ה'תשע"ח

נכתב על ידי ידד, 8/12/2017

 

 

מוכרת ומפורסמת האמרה מהגמרא במסכת אבות: "כל דעביד רחמנא - לטב עביד" - כל מה שה' עושה הכול לטובה. 

כך אנו מאמינים שרק ה' הוא הפועל ועושה וכל מעשיו הם לטובה. 

השבת סיפור האבות שמתגלגל לאורך חומש בראשית מגיע אל הדור הרביעי, בניו של יעקב. סיפור זה של יוסף והאחים יימשך לאורך ארבע פרשות מהשבת ועד לסוף החומש. 

סיפור מכירת יוסף לישמעאלים מהם הוא מגיע למצרים מתחיל בפרשתנו לאחר שהאחים מחליטים להתנתק ממנו. זורקים אותו לבור ומוכרים אותו ולאחר מכן ממציאים סיפור לאביו שחיה רעה אכלה אותו.

כעבור 22 שנים כשיוסף יהיה שליט במצרים, משנה למלך פרעה, יתגלה לאחים שזהו יוסף והמעגל כולו ייסגר. ואז רגע לפני מותו, אחרי שכל המשפחה תתאחד שם במצרים, יאמר להם יוסף :"אלוקים חשבה לטובה" - יוסף ירגיע את האחים שהוא לא כועס. הכול מאת ה' והכל הוא לטובה. 

אך כזה הוא יוסף, כפי שמתגלה אלינו בעוצמה לראשונה בפרשתנו, הוא אמנם מתבטל כלפי ה' מסובב הסיבות, אך יודע לשמור על העצמיות הרוחנית שלו ויודע שה' איתו תמיד. עד כדי כך שהוא אינו חושש להזכיר את שם ה' באוזני פרעה עובד האלילים. גם כשיהיה יוסף בבית פוטיפר שהיה אדונו בולט לעיני כל שה' ויוסף ביחד: "וירא אדוניו כי ה' איו וכל אשר הוא עושה ה' מצליח בידו". 

הרש"ר הירש כותב בפירושו על כך: "אם ה' היה עם יוסף אין זה אלא שיוסף היה עם ה', שעה שמטרות האדם זהות עם מטרות ה', הרי הקב"ה מסייע בידיו להשיג מטרות אלה".

יוסף שומר על ייחודו כעבד ה' ומתוך כך עבדותו לבשר ודם לפוטיפר מתבטלת: "ויפקידהו על ביתו וכל יש לו נתן בידו".

כמו אצל יוסף ומכירתו בפרשה ידוע שהיא הובילה לכל הסיפור שבסיומו התאחדה המשפחה למרות הפילוג הגדול שיכל יוסף להיפגע מאוד, כך כל אדם ואדם שאם נפגע ממישהו יכול בקלות לקחת צד ולהיפגע, אך עלינו לזכור שהכול מאת ה', וכשם שאצל יוסף הכול התהפך גם לאחר 22 שנים, כך עלינו לזכור שמה' ודאי תצמח טובה. בכל דבר. 

 

שבת שלום ומבורך!

 

 

החוויה היהודית

http://h-y1.coi.co.il/

 

 http://dosanova.co.il/

 

 

לע"נ יעקב בובר, שבתאי טורס, שמואל פולק, מאיר גרינברג, יצחק שניצר ואברהם פישר שנפלו במלחמות ישראל והיו נצר אחרון למשפחתם

 

הכול לטובה,מכירת יוסף,ישמעאלים,זורקים,בור,מוכרים,שליט מצרים,המלך פרעה,פוטיפר,

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע