chiddush logo

רבי נחמן - וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲך כָּמוֹך

נכתב על ידי אלון, 30/10/2017

 "וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲך כָּמוֹך אֲנִי ה' (וַיִּקְרָא יט), הַיְנוּ שֶׁתְּקַבֵּל בְּאַהֲבָה, כָּל הָרָעוֹת וְהַיִּסּוּרִין הַבָּאִים עָלֶיך. כִּי רָאוּי שֶׁתֵּדַע, שֶׁלְּפִי מַעֲשֶׂיך אַחַר כָּל הַיִּסּוּרִים וְהָרָעוֹת שֶׁיֵּשׁ לְך, עֲדַיִן הוּא מִתְנַהֵג עִמְּך בְּרַחֲמִים. כִּי הָיָה מַגִּיעַ לְך יוֹתֵר וְיוֹתֵר, חַס וְשָׁלוֹם, לְפִי מַעֲשֶׂיך. וְזֶהוּ 'וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲך' שֶׁתֶּאֱהַב הָרָע שֶׁבָּא לְך, הַיְנוּ הָרָעוֹת וְהַיִּסּוּרִין הַבָּאִים עָלֶיך חַס וְשָׁלוֹם, תְּקַבְּלֵם בְּאַהֲבָה".

(ליקוטי מוהר"ן, חלק א', קסה)

 

מדוע רבי נחמן לקח את הפסוק "וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲך כָּמוֹך" שהוא כל כך מרגש ויפה, עם מסרים ייחודיים ועמוקים והפך אותו למשהו שלא ממש מאיר פנים? אלא פשוט גוער בך! כיצד ואיך אפשר לאהוב את הָרָע? איך אפשר בכלל להעלות על הדעת לאהוב את הָרָע שמגיע לאדם ולקבלו באהבה?

האמת היא ששני הפירושים, הן הפשט והן של רבי נחמן, באים לומר לאדם דבר אחד והוא: צא מעצמך! ברובד הפשט של הפסוק נאמר לאדם: תהיה מסוגל לאהוב את החבר שלך כמו שאתה אוהב את עצמך, אל תעשה חשבונות עצמיים כל הזמן. אל תשים את עצמך במרכז, אל תסובב את כל העולם סביב עצמך.

לעיתים אנו שבויים עמוק בתפישה שרואה את האני שלי כמרכז העולם. האחר יכול להפריע, לסכל תכניות, להעליב ולפגוע בך, הוא יכול לעשות לך ממש רע. עונה רבי נחמן: 'נכון, אבל זהו בדיוק הניסיון בדרך לאהבת האחר, להיות מוכן לאהוב גם את הרע. צא מעצמך, היחלץ מגן העדן המושלה שלך, היה מוכן לקבל את הרע שבא עליך באהבה, השתמש במידת הרחמים שקיימת בך, ואז תוכל אולי גם לאהוב את רֵעֲך. שהרי רֵע (חבר) אמיתי הוא זה שאתה אוהב בו גם את הטוב וגם את הרע.

רבי נחמן מזכיר לנו שגם עצם קיומנו מגיע ממידת הרחמים של הקב"ה: "כִּי רָאוּי שֶׁתֵּדַע... עֲדַיִן הוּא (הקב"ה) מִתְנַהֵג עִמְּך בְּרַחֲמִים" - על פי מידת הדין היה מגיע לנו הרבה יותר רע חס ושלום, אבל הקב"ה  מרחם עלינו, ובא אלינו במידת ברחמים.

אחרי שאדם נזכר שגם עצם קיומו נעוץ ברחמים, הלב שלו מתרכך להיות מסוגל אפילו לאהוב את זולתו. רק אחרי שתהיה מוכן לשמוט מעל עצמך את אותו בטחון עצמי בעצם קיומך, בשלמות שלך, בהרגשה הבסיסית של "מגיע לי", של "אני הכל", של "אני המרכז", אם תצליח לעשות את העבודה הזו – אולי תצליח גם להגיע ל "וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ".

 

הרב דן האוזר, מתוך האתר: "בית המדרש הוירטואלי של ישיבת הר עציון" - http://etzion.org.il/he/home

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע