chiddush logo

כל מה שצריך לדעת על חקירה משטרתית

נכתב על ידי חידושים ממומנים, 8/10/2017

חקירה משטרתית היא מצב לא נח שבו כל אחד מאיתנו עלול למצוא את עצמו. זימון לחקירה יכול להיות לאחר תאונת דרכים פשוטה או על מנת שהמשטרה תקבל עדות מאיתנו על אירוע שהתרחש בסביבתנו. לא משנה מהי הסיבה, החוויה לא תמיד נעימה וכדי להקל על עצמנו עדיף שנדע מה לעשות ואולי אפילו יותר חשוב לדעת - מה לא לעשות במצב הזה. יש לנו זכויות וחובות שעלינו להכיר.

חדר חקירה משטרתית

זכויותינו השונות בחקירה משטרתית

ראשית חשוב לציין כי כל הזכויות הבאות הם זכיות יסוד שלנו כאזרחים ובמידה וזכויות אלה לא מכובדות ב- חקירה משטרתית זה עבירה חמורה!


אנחנו עשויים לקבל זימון לחקירה לצרכים משטרתיים, אבל איננו מחויבים להיענות לכל זימון, במיוחד במקרים שהזימון לא מגובה על ידי צו משפטי. כמובן שבמקרים בהם לא ביצענו עבירה והמשטרה אינה חושדת בנו, אין מחובתנו להתייצב לחקירה. למקרים שונים מומלץ להתייעץ עם עורך דין פלילי אשר יכול לעזור לנו להבין האם מדובר במקרה שמחייב אותנו להיחקר, או לא. בין אם זומנתם לחקירה ובין אם נעצרתם וחויבתם להיחקר, לכל חשוד עומדת הזכות להתייעץ עם עורך דין. ישנה חשיבות עליונה לניצול זכות זאת, מכוון שרובינו לא יודעים באיזה אופן נכון להתנהל מול המשטרה. התנהלות שגויה של הנחקר, עלולה לסבך אותו בהמשך הדרך. זכות נוספת לרשות הנחקר היא זכות השתיקה - בזמן החקירה, במידה והנחקר רואה זאת לנכון, זכותו לא לדבר כלל. למשטרה אין דבר שהיא יכולה לעשות מנגד ויש איסור מוחלט להשתמש בהבטחות או איומים כדי לגרום לנחקר להפר את שתיקתו. אם החליט הנחקר לדבר, זכותו להקליט או לבקש מהחוקר להקליט את החקירה. חשוב לדעת שחלה חובה על הנחקר לציין את העובדה שהוא מקליט את החקירה בפני החוקר. כמובן שהחקירה חייבת להתבצע בשפה שהנחקר שולט בה בצורה שוטפת.

סגירת החקירה וההשלכות שלה


במקרים בהם במסגרת חקירה משטרתית נמצאו נגדנו ראיות, החקירה תימשך כמובן עד שתגיע להגשת כתב אישום כנגדנו או לסיכום על עסקת טיעון שכלשהי. במידה ולא נמצאו מספיק ראיות או שהחקירה אינה מתקדמת לכדי הגשת כתב אישום, ככל הנראה החקירה תיסגר. חשוב לציין שגם במקרה זה, החקירה עלולה להשאיר רישום משטרתי, למשל במקרה של סגירת החקירה עקב חוסר עניין לציבור.


חשוב מאוד להתייעץ עם עורך דין פלילי לפני ובזמן החקירה כדי למנוע רישום משטרתי שיכול לפגוע בעתיד הנחקר במקרה הטוב, ולהימנע מהגשת כתב אישום במקרה הפחות טוב.


כותב המאמר: עו"ד דרור שלום

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע