chiddush logo

דרגות בעבדות לה'

נכתב על ידי איתיאל, 25/7/2017

 "אָנָּה ה' כִּי אֲנִי עַבְדֶּךָ אֲנִי עַבְדְּךָ בֶּן אֲמָתֶךָ פִּתַּחְתָּ לְמוֹסֵרָי: לְךָ אֶזְבַּח זֶבַח תּוֹדָה וּבְשֵׁם ה' אֶקְרָא"[1].

ניתן להבדיל בפסוק בין שלוש בחינות שונות:

א. "אני עבדך" - דרגת עבד. זו התבטלות גמורה של קבלת כפייה. מדובר באדם חופשי ששועבד. הוא מכיר את החופש וחושק בו מצד טבעו, אלא שאנוס הוא להשתעבד לאדונו, בהכרת כוחו ומעמדו של בעליו. בהקבלה לעבודת ה': אלו עובדי ה' שמצד חשקם ורצונם הטבעי הם היו רוצים לחיות חיים חילוניים, אלא שהם מתבטלים מיראת העונש, ועובדים את הקב"ה בקבלת עולו[2]. עבדות כזו היא בביטול עצום - יש עצמיות, יש ניסיון, יש משיכה החוצה - ולמרות כל עוצמת הפיתוי הוא מתבטל. אך דווקא בגלל זה יש חשש גדול שזה יתפוצץ. שעצמת המשיכה החוצה מול ההתבטלות לכוח החיצונית לא תחזיק. לכן האדון ממשיך במקרה כזה להחזיק את הילד ברידוי תקיף, כובלו בשלשלאות, מלקהו בשוטים על כל סטייה מעבודתו ושומר בקפידה לדאוג שאין שום ניסיון בריחה.

ב. "אני עבדך בן אמתך" - דרגת עבד מלידה. מדובר בעבד שנולד לאמה, כלומר: הוא לא טעם מעולם טעם חירות. הוא נולד לעבדות, וכך הוא מכיר את עצמו מעודו. אמנם יתכן שיש בו סקרנות אל עולם החירות מחוץ לשעבוד, אך אין בו משיכה גדולה, מאחר והוא פשוט לא מכיר את המציאות הזו. מצד שני, השעבוד שלו אמנם שורשי יותר, אך הוא לא מהותי. בהקבלה לעבודת ה': אלו אותם שהם דתיים כי אבא שלהם היה דתי. כך נולדתי, כך חונכתי - אני ממשיך לזרום במסלול הטבעי אליו הכניסו אותי[3]. למרות שעבדות כזאת היא פחות התבטלות מאשר העבדות הראשונה, יש בה עדיין מימד גדול של כפייה וביטול. תמיד יש חשש שהעבד ישאל: האם זה שאני בן אמתך הוא סיבה טובה לכך שאני אהיה עבדך? לכן גם את העבד הזה מחזיק האדון בשמירה מעולה.

ג. "פיתחת למוסרי" - דרגת משרת נאמן. מדובר בעבד שכ"כ מזדהה ורוצה בשירות לאדון, שאין צורך להחזיק אותו באזיקים. דרך משל ניתן לומר ששרי המלך הם עבדיו, אך הם כלל לא מרגישים כפייה. כל רצונם וחפצם הוא לשרת את מלכם, שאין צורך לחשוש שיברחו. או דוגמה אחרת היא למשב"ק של אדמו"ר. הוא למעשה עבדו של הרבי, אך הוא אינו חש כפייה והתבטלות. כל רצונו, חפצו וגאוותו היא לשרת את אדונו. בהקבלה לעבודת ה': מדובר באותם שמרגישים הזדהות גמורה ושליחות בעבודת ה'.

מודגש בפסוק שבשני הדרגות הראשונות יש "אני" ויש התבטלות: "אני עבדך", "אני עבדך בן אמתך". אך בדרגה השלישית אין "אני". ה"אני" הוא הוא "פתחת למוסרי". אין שום "אני" שמתנגש עם העבודה[4].

דבר מעניין נוסף שאנו רואים הוא שלא נאמר בדרגה השלישית "לא אסרתני כלל", אלא "פתחת למוסרי". כלומר: הכיוון מוכרח להיות שמתחילים בשעבוד של כפייה ומוסרות, ורק כשמתקדמים אפשר להגיע לדרגה של פתיחת המוסרות. אין אדם שנולד בדרגה השלישית.

מי מבין הדרגות הוא המשובח יותר?

נראה לומר שזו מחלוקת בין המהר"ל לרמב"ם והרמב"ן.

הרמב"ם והרמב"ן סוברים שיש טעמים וכיוונים במצוות, ויש מקום לחקור על מקום ששכלנו מגיע ולהבין בכדי לעבוד את ה' בהזדהות והתחברות פנימית עם המצוות. לכן הם נתנו טעמים למצוות.

לעומת זאת, המהר"ל מפראג[5] דוחה בתוקף רב את הניסיון לתת טעם למצוות, וסובר שעיקר העבודה היא לעבוד ללא סיבה וטעם, אלא בהתבטלות. נצטט כאן קצת מלשונו בנושא: "שמצות התורה לא נתנו ליהנות, רק לעול על האדם... בודאי המצוה עלינו כמלך הגוזר על עמו... רק כי לא ניתנה לאדם המצוה בשביל שהיה מרחם, רק כי המצוה גזירה עלינו, ולא הביט השם יתברך מה שהמקבל חפץ ורוצה, רק הכל גזירה עלינו... נמצא שלא היה משה מוכן לענג אותם ולהנאותם, רק משה היה מוכן אל היושר והאמת".



[1] תהילים קט"ז, ט"ז-י"ז

[2] סיפור מעניין שקשור לדרגה זו הוא סיפורו של הרב אורי זוהר, שמתאר בספרו כי בתחילת דרך חזרתו בתשובה הוא לא הצליח להבין את מהות ועניין התפילה הכתובה. הוא היה לוקח את הסידור וכופה את עצמו להתפלל, ואומר לקב"ה: "תראה, אני לא מבין מה אני עושה ומה הקטע. אבל אתה ציווית שנתפלל כך, אז אני עושה מה שאתה אומר בלי להבין, רק כי אתה אמרת. ויהי רצון שתזכני להבין".

באופן כללי ניתן לאפיין את חזרתו בתשובה של הרב אורי זוהר ככזו. ברגע שהוכיחו לו בשכל את מציאות הקב"ה וחיוב קיום מצוותיו - הוא התבטל לאמת והחל לקיים אורח חיים דתי. כיום רוב החוזרים בתשובה לא חזרו בתשובה כשהבינו בשכלם את האמת, אלא רק כשהתחברו אליה בלב - זו הדרגה השלישית של "פיתחת למוסרי".

[3] יתכן וזה מקור התסכול בתופעת הדתל"שים בני החוזרים בתשובה. רוב החוזרים בתשובה הם בבחינת "פיתחת למוסרי" - עבודת ה' מתוך בחירה והזדהות, בעוד הבן הוא לרוב "עבדך בן אמתך". ההורים מנסים להעביר את חווית השחרור, בעוד הבן מגיע ממקום אחר בכלל, והוא עדיין חש עבד, ובודק: "האם זה שאני בן אמתך, מחייב שאני אהיה עבדך?".

[4] אפשר למשול 3 בחינת אלו בשלושה סוגי עבדים: א. עבד עברי, שהוא יהודי גמור שמכר עצמו לפעולת אדונו. ב. עבד כנעני שטבל לשם עבדות, ובזה קיבל עליו מצוות ונוסף על נחלת ה'. ג. עבד כנעני שלא טבל לשם עבדות, שהוא גוי גמור.

ראוי להעיר שמצד אחד עבד כנעני מרוחק יותר מהאדון לעומת העבד העברי, שהרי כל כפייתו היא חיצונית - אבל עצם זה שרואה בעצמו לכפות עצמו אל האדון אף שאינו מבין - הרי זה מקום פנימי ביותר, של עבודה שלמעלה מטעם ודעת. משום כך יש לו צד קישור גדול יותר לאדונו, במה שגופו קנוי לאדון, מה שאין כן בעבד עברי, שאף שהוא במקום עליון יותר, שמכר עצמו והוא יושב "עימך" לגמרי, הרי הוא נבדל מאדונו שאין גופו קנוי לאדונו, אלא רק פעולתו החיצונית מושכרת לו. דבר זה מתבטא ביותר בדין שעבדיו הכנענים של כהן אוכלים בתרומה - שהרי הן ממש אחד עם האדון, אבל עבד עברי אינו אוכל בתרומת בעליו.

[5] תפארת ישראל פרק ו'

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע