chiddush logo

פרשת השבוע - במדבר

נכתב על ידי אלון, 24/5/2017

 

"וְחָנוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אִישׁ עַל מַחֲנֵהוּ וְאִישׁ עַל דִּגְלוֹ לְצִבְאֹותָם" (במדבר א, נב)

שני גורמים אלו: "אִישׁ עַל מַחֲנֵהוּ", וְ- "אִישׁ עַל דִּגְלוֹ", הם גורמים מרכזיים בהתפתחותו של האדם.

"אִישׁ עַל מַחֲנֵהוּ" - מתייחס לתחושת הנוחות שאדם מרגיש בסביבה שבה הוא נמצא. ללא קשר עם מידת הצלחתו של האדם, הוא תמיד מעדיף להיות בסביבה תומכת. חוסר הנוחות המתלווה לשהייה במקום לא מוכר, מכבידה על יכולתו של האדם להצליח במקום כזה. אדם זקוק לתחושת נוחות בסביבה שבה הוא נמצא, אם אדם מרגיש חוץ למקומו, הוא אינו יכול לממש את הפוטנציאל הטמון בו.

פעם, כשנתבקשתי להרצות באחד הקיבוצים הדתיים, דיברתי איתם על הכנסת אורחים. הם הסבירו לי שהם מאפשרים לכל אדם המגיע לחדר האוכל של הקיבוץ לאכול יחד איתם. אמרתי להם כי לגישה כזו יש גם חסרונות. אם אדם נכנס לחדר האוכל ואיש לא מתעניין לשלומו ושואל אותו מי הוא ומאין הוא בא, הוא יכול לשהות בחדר האוכל במשך כל זמן הארוחה ולהרגיש בודד. אורח כזה רוצה מישהו שאיתו יוכל להתחבר. חשוב לעזור לאדם כזה, ולא לתת לו להישאר במצב שהסביבה מנוכרת לו.

דוגמא לרגישות שעלינו לגלות לתחושת הנוחות של אדם אחר, ניתן למצוא בגמרא במסכת בבא בתרא (ט, ב):

"אמר ר' יצחק: כל הנותן פרוטה לעני מתברך בשש ברכות... והמפייסו בדברים מתברך באחת עשרה ברכות".

למרות החשיבות הרבה שבעזרה כלכלית לאדם אחר, עידודו ושיפור ההרגשה שלו חשובים עוד יותר.

החלק השני של הפסוק, "אִישׁ עַל דִּגְלוֹ", חשוב אף הוא. לכל שבט היה דגל משלו, שסימל את האופי המיוחד שלו. הדגל מסמל את המטרות והרעיונות שאדם קובע לעצמו. לכל אדם יש ייעוד בחיים. חלק מן האנשים צריכים ללמד תורה בחייהם, חלק אחר תפקידו לשעשע ולהוסיף פן של הומור לחייהם של אנשים אחרים, אחרים תפקידם להציל חיים, והרשימה עוד ארוכה. הגאון מווילנא בפירושו על ספר משלי (טז, א) אומר, שלכל אדם יש את הגישה הייחודית לו.

האדם צריך למצוא את תפקידו בחיים ולעשות את המיטב כדי למצוא את ייעודו האישי וללכת בדרכו הוא. עליו ליצור את הדגל האישי שלו.

לסיכום, הפסוק מלמד אותנו שני דברים: הראשון - כי על מנת שאדם יוכל להתפתח, עליו להרגיש נוח בסביבה שבה הוא נמצא. כדי שזה יקרה, עלינו להתאמץ לקבל בברכה זרים ואורחים. השני - כי כל אדם צריך לשאוף לממש את ייעודו האישי בחייו, ולהוציא לפועל את אותו החלק הייחודי שאותו הוא יכול לתרום לחברה.

הרב יהודה עמיטל זצ"ל, מתוך האתר: "בית המדרש הוירטואלי של ישיבת הר עציון" - http://etzion.org.il/he/home

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה