chiddush logo

איך עשו המלאכים עם אברהם זימון ללא לחם? ויאמרו אליו איה שרה אשתך ויאמר הנה באהל

נכתב על ידי יונתן שטנצל, 9/4/2017

 

 

בראשית פרק יח (ט)

וַיֹּאמְר֣וּ אֵלָ֔יו אַיֵּ֖ה שָׂרָ֣ה אִשְׁתֶּ֑ךָ וַיֹּ֖אמֶר הִנֵּ֥ה בָאֹֽהֶל:

מאת: יונתן שטנצל

רשי מביא את דעת רבי יוסי ברבי חנינא, שהמלאכים רצו לשלוח לשרה כוס יין מברכת המזון שהם זימנו. בבא מציעא דף פז עמוד א :"ויאמרו אליו איה שרה אשתך ויאמר הנה באהל - להודיע ששרה אמנו צנועה היתה. אמר רב יהודה אמר רב, ואיתימא רבי יצחק: יודעים היו מלאכי השרת ששרה אמנו באהל היתה, אלא מאי באהל - כדי לחבבה על בעלה. רבי יוסי ברבי חנינא אמר: כדי לשגר לה כוס של ברכה

וקשה לי הרי, לא הגישו לחם מאחר ושרה אימינו פירסה נידה? אז למה עשו ברכת המזון?

אכן בהתחלה אברהם אבינו מציע לחם:"בראשית פרק יח (ה) וְאֶקְחָ֨ה פַת־לֶ֜חֶם וְסַעֲד֤וּ לִבְּכֶם֙ אַחַ֣ר תַּעֲבֹ֔רוּ כִּֽי־עַל־כֵּ֥ן עֲבַרְתֶּ֖ם עַֽל־עַבְדְּכֶ֑ם וַיֹּ֣אמְר֔וּ כֵּ֥ן תַּעֲשֶׂ֖ה כַּאֲשֶׁ֥ר דִּבַּֽרְתָּ:

וקשה לי הרי בסוף לא הגישו לחם לשלחן אלא לשון בקר, כמו שכתוב: בראשית פרק יח (ח) וַיִּקַּ֨ח חֶמְאָ֜ה וְחָלָ֗ב וּבֶן־הַבָּקָר֙ אֲשֶׁ֣ר עָשָׂ֔ה וַיִּתֵּ֖ן לִפְנֵיהֶ֑ם וְהֽוּא־עֹמֵ֧ד עֲלֵיהֶ֛ם תַּ֥חַת הָעֵ֖ץ וַיֹּאכֵֽלוּ: כמו שרש"י הסביר רש"י בראשית פרשת וירא פרק יח פסוק ח (ח) "ויקח חמאה וגו' - ולחם לא הביא לפי שפירסה שרה נדה, שחזר לה אורח כנשים אותו היום, ונטמאת העיסה":

אולי אפשר ליישב על פי הגמרא בערכין שכהנים חייבים בזימון על אכילת קדשים, ערכין דף ד עמוד א  הכל חייבין בזימון, כהנים לוים וישראלים. פשיטא! לא צריכא דקאכלי קדשים, סד"א: ואכלו אותם אשר כופר בהם אמר רחמנא, והא כפרה היא, קמ"ל: ואכלת ושבעת אמר רחמנא, והא איתנהו. הכל מצטרפין לזימון, כהנים לוים וישראלים. פשיטא! לא צריכא דקאכלי כהנים תרומה או קדשים וזר קאכיל חולין, סד"א: הואיל ואי בעי זר למיכל בהדי כהן לא מצי אכיל - אימא לא ליצטרף, קמ"ל: נהי דזר בהדי כהן לא מצי אכיל, כהן בהדי זר מצי אכיל.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע