chiddush logo

משיח בא בדור שכולו זכאי או חייב

נכתב על ידי יניב, 26/8/2016

 

'ואמר רבי יוחנן: אין בן דוד בא אלא בדור שכולו זכאי, או כולו חייב. בדור שכולו זכאי, דכתיב (ישעיהו ס, כא) "ועמך כולם צדיקים לעולם יירשו ארץ". בדור שכולו חייב, דכתיב (ישעיהו נט, טז) "וירא כי אין איש וישתומם כי אין מפגיע" וכתיב (ישעיהו מח, יא) "למעני אעשה"' (סנהדרין צח,א). מסביר המהרש"א שזה חל על מחלוקת ר"א ור"י שמופיע קודם (אם צריך תשובה או לא, שלשיטתו זה האם תשובה רצונית או מכח חיצוני). והכוונה שבדור שעשו כולם תשובה מעצמם, שעשו תשובה רצונית, זהו דור שכולו זכאי. ואילו כשעשו תשובה ע"י מלך שגזרותיו קשות (ולא מעתמם) זהו דור שכולו חייב. וזהו ההבדל בין בעתה לאחישנה. ולכאורה תמוה מאד לומר שאם עשו תשובה מכח חיצוני יש לקרוא לזה 'כולו חייב'. שאע"פ שה' גרם ששבו בתשובה ולא עשו זאת מעצמם, בכ"ז לומר עליהם בשל כך שכולם חייבים? היה מתאים יותר לומר 'שהוא חייב' שיש בו עניין חובה ולא שכולם בו חייבם? ובפשטות בא לומר בגדול על התהליך שנעשה שלא מזכות עצמם, ולכן אמר שהדור בכללותו בעניין זכות הגאולה נחשב חייב. ואולי בפשטות כיון שמיד לאחריו הובא: 'רבי יהושע בן לוי רמי: כתיב (ישעיהו ס, כב) "בעתה" וכתיב "אחישנה", זכו אחישנה לא זכו בעתה' ניראה שזהו הסבר לדברי ר"י, שאין כוונתו שכל הדור חייב להיות כך או כך, אלא כוונתו לומר, שאם זכו אז תבוא הגאולה באחישנה, אבל זה בתנאי שכולם צדיקים, שאז ראוי לקרב את הגאולה. אבל אם לא זכו, והיא תגיע בזמנה (בעתה) אז זה לא משנה מה דרגתם ומעשיהם, אלא תמיד יגאלו, וכוונתו לא רק כשכולו חייב יגאלו, אלא לומר שאפילו בדור שכולו חייב הם יגאלו, כיון שהגיע הזמן ואינו תלוי בתשובה כלל. וה'או' הכוונה בעתה או באחישנה. ואולי אפשר שכוונתו שתלוי במה מסתכלים, שהגאולה לא תלויה בתשובה, אבל כן תלויה בשיבה לארץ, שבזמן שהגיע זמן הקץ אז מתעורר באדם רצון לשוב לא"י (כמו שהתעורר בדורותינו לעליה מעשית, דבר שלא היה באלפי השנים בגלות) ובזה הוא התשובה ע"י מלך אכזר לדעת ר"י (כהסבר הרב אלקלעי כמו שמביא מרן הרב דרוקמן שליט”א ב'קמעא קמעא') ומימלא בא ר"י ומדבר על הכרעת ההלכה כר"י, שאינו תלוי בתשובה, ובברייתות שהובאו קודם (בעמ' זה ובקודם) מופיע בברייתא אחת שר"י סובר גאולה עם תשובה ע"י מלך אכזר, ושניה בכלל לא מוזכרת תשובה. לכן בא ר"י ומסביר את הבדלי המסורות, שאין הכוונה שחלקו הברייתות לשיטת ר"י האם צריך תשובה כל שהיא או שלא, אלא שדיברו על שני סוגים של תשובה, האחת הפרטית של כל היחיד (תשובה רגילה) שלזה אין חובה כלל, ולכן לא מוזכר מלך אכזר. והשני תשובה כללית לא"י ולכן מוזכר תשובה ע"י מלך אכזר. זהו הסברו של ר"י, ולכן אומר שהדור ההוא הוא כולו חייב או כולו זכאי, שתלוי איך אתה מסתכל על זה, שמצד צעשיו הפרטיים הוא כולו חייב, שאין בהם זכות לגאולה, ואף אם יש צדיקים גדולים, הם סגורים בעצמם כדי להגן על אמונתם (כמו שנעשה מתחילת ההשכלה, להסתגר בקהילות, ולהתרחק מהחילונים כדי שלא להתקלקל) וזה ניראה ככולו חייב, כיון שלא מונעים מאחרים מלחטוא וכעין עוברים על הוכיח תוכיח (שלא משתדלים להחזירם בתשובה אלא להגן על דתם ולכן ניראים כחייבים בזה) ועוד שהחטאים נחשבים לכולם כיון שכל בנ"י יחד. ומצד התשובה של השיבה לא"י שבאים בחרוף נפש ומיישבים את הארץ זהו דור שכולו זכאי, זהו זכות גדולה שנמצאת (כמעט) בכולם, ולכן ניראה ככולו זכאי בזה. ואולי אפשר שזה קשור לדבריו שקודם: 'אמר ר' יוחנן: אם ראית דור שמתמעט והולך חכה לו, שנאמר (שמואל ב כב, כח) "ואת עם עני תושיע" וגו'. אמר רבי יוחנן: אם ראית דור שצרות רבות באות עליו כנהר, חכה לו, שנאמר (ישעיהו נט, יט) "כי יבא כנהר צר רוח ה' נוססה בו" וסמיך ליה "ובא לציון גואל"' שמצד החיצוני זה ניראה שהדור כולו חייב, שמוכה ומחמירים מכותיו, ומתמעט מאוד (שזה קשור בזה, שמתרבים מכוליו מימלא מתמעט, כך שהם שני עניינים של אותו הדבר, ולכן גם דבריו השלישים מדברים על אותו הדבר, מאותו הענין) וזהו הפס' "וירא כי אין איש” וגו', שבהכאת המצרי, כך שרומז על המכות שבאות שניראה בזה שכולו חייב, וגם אין איש שיחזירם בתשובה שיהיו זכאים בה לגאולה, או שיתפלל לה' בעדם שיכפר (כמשה רבנו) עד שיחשבו ראוים לגאולה, ולכן ה' עושה זאת בדרך זו למען שמו (שיתגדל בגאולה). אולם מצד זה גם מתמרקים העוונות, וכך יוצא שהדור ההוא נחשב ככולו זכאי, בשל מירוק העוונות, וזהו שהדור ההוא ניראה ככולו חייב או כולו זכאי, תלוי על מה מסתכלים. ואולי זהו כדברים שהובאו קודם, שהמשיח יבוא בדור שיכלו בו השופטים ויכלו בו גסי הרוח, ומימלא מצד גסי הרוח שאינם עוד, הוא דור שכולו זכאי, שאין בו חטא נורא זה שמביא ריחוק מה', ומצד כילוי השופטים זהו דור שכולו חייב, שאין בו כלל הזכות של השופטים.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע