chiddush logo

פנינים מיש"ר - יצחק שמואל רג'יו לפרשת אחרי מות

נכתב על ידי אורן מס, 22/4/2016

פניני יש"ר (יצחק שמואל רג'יו) לפרשת אחרי מות

יז,י: ונתתי פני בנפש האוכלת את הדם, והכרתי אותה מקרב עמה: מה הכוונה ב'פני'? יש"ר: "מלת 'פנים' נופלת גם על כוחות הנפש ומנהיגיה, כמו החכמה והדעת והשכל והבינה, וכן ההנהגה העליונה שהיא בחכמה בתבונה ובדעת נקראת 'פנים', כי כל דרכיו משפט, הכל כפי שורת החכמה, וכשאומר 'נתתי פני' כאומרו 'ונתתי בה משפטי צדק', ופירש 'והכרתי אותה', כלומר 'לא ינקה ממשפט חכמתי'". למדנו: פנים = חכמה אלוהית.

יז,יג: אשר יצוד ציד חיה או עוף אשר יֵאכל, ושפך את דמו וכסהו בעפר: האם מותר לצוד ולאכול, בלי שחיטה? יש"ר: "לא שימיתם בחץ, אלא תחילה יצוד אותו חי, ואחר כך ישפוך את דמו בשחיטה כשרה". אי"ם הבין אחרת, שהרי אם זאת שחיטה רגילה מה חִדשה התורה בעניין שחיטה מן הציד?

יח,ב: דבר אל בני ישראל ... אני ה' אלוהיכם: מה טעםלהזכיר כאן ש'אני ה' אלוהיכם'? יש"ר: "הגוזר עליכם את החוקים האלה, ועליכם לקבל, כי רובי העריות חוקי עליון הם,אין לדעת סודם ואין לבקש טעמם". תזכורת, מי אנו לעומתו יתברך.

יח,ה: ושמרתם את חוקותי ואת משפטי אשר יַעשה אותם האדם וחי בהם: מה יחַיה את האדם אם ישמור את חוקי ה'? יש"ר: "נשמת האדם עולה למעלה, והגוף ימשיכנו למטה, ואם יינזר מכל ענייני הגוף כעליונים ימות בעולם הזה, ואם ינהג כבהמות בלי דעת יכרית נפשו מאור החיים העליונים, ועל ידי החוקים והמשפטים הללו יוכל לפלס אורחותיו בחכמה (להבנתי, באיזון; אי"ם) ויִחיה בעולם הזה ובעולם הבא,וזהו 'וחי בהם' (שני העולמות)". מעניין ומעשי ומעודד.

יח,כג: ואשה לא תעמוד לפני בהמה לרבעה, תבל הוא: מהולשון 'תבל'? יש"ר: "מלשון בלילה". ערבוב לא רצוי.

חג שמח, שבת שלום, חג שביעי שמח, שבת שלום, שנזכה לפני צדקת ה', שחיטה נכונה, לשמוע ולציית לה', להתחיות במצוות ה' בנקִיות, בלא ערבוב, ושנזכה לצאת מהמֵצָרים בסדר הקרב ובא עלינו לטובה, ונסיעה טובה וחזרה טובה לכל הנוסעים והנופשים בחג הפסח תשע"ו ובבאים אחריו, אורן, בן וכו'.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה