chiddush logo

פנינה יומית... ד ניסן

נכתב על ידי שניאור, 12/4/2016

 

יום שלישי ד' ניסן - מצורע

 

מאמירה של "אמורי" לאמירה של "יראי ה'"

בנוגע לנגעי בתים כתוב בפרשתנו "ונתתי נגע צרעת בבית ארץ אחוזתכם" (יד, לד). ופירש רש"י "לפי שהטמינו אמוריים מטמוניות של זהב בקירות בתיהם כו', ועל ידי  הנגע נותץ הבית ומוצאן".

ויש לבאר ענין זה בעבודת האדם לקונו:

בספר "תורה אור" (הוספות עמ' קב, ג) מבאר כ"ק אדמו"ר הזקן נ"ע, שקליפת "אמוריים" - "היינו האמורי לשון אמירהודבור כו', סימן לשטות מילין כו', רוב דברי הכסיל הנקרא אמורי שמרבה דברים כו'". והיינו שאמוריים הוא כוח הדיבור של הקליפה, שמדבר דברי שטות הבאי, ודברים בטלים או לשון הרע ודברים אסורים ר"ל.

אמנם לאידך, דווקא בבתי האמוריים היו טמונים "מטמוניות של זהב", כי תכלית הכוונה היא אינה רק לבטל ולשלול את הדיבורים האסורים, אלא להפוך את כוח הדיבור מקליפת אמורי לקדושה.

והוא על ידי אמירת ענייני קדושה ודיבורים טובים, שאז לא רק שאין זה קליפה וסטרא אחרא, אלא על ידי דיבורים קדושים מגלים "מטמוניות של זהב", ומגיעים למעלות גבוהות.

וכמבואר ברמב"ם (סוף הל' טומאת צרעת) ש"שיחת כשרי ישראל" - "אינה אלא בדברי תורה וחכמה, לפיכך הקב"ה עוזר על ידן ומזכה אותן בה, שנאמר אז נדברו יראי ה' איש אל רעהו ויקשב ה' וישמע", והיינו, שהדיבורים הקדושים של יראי ה' פועלים לגלות "מטמוניות של זהב", ומביאים למעלות גבוהות, ש"הקב"ה עוזר על ידן ומזכה אותן".

(ע"פ לקוטי שיחות חל"ב עמ' 97)

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע